De nachtuil 2 Kameraad Lilya

Europa, herfst 1944, het einde van de Tweede Wereldoorlog nadert. Voor de Russen is dit het moment waarop ze meer en meer terrein terugwinnen op de Duitse bezetters. De Luftwaffe probeert weerstand te bieden aan de oprukkende Sovjet luchtmacht, maar daar ze versplinterd zijn en veelal zeer jonge piloten hen vervoegen, zijn het enkel wanhopige speldenprikken. Het verhaal gaat verder wanneer Oberleutnant Wulf al zijn moed, instinct en de talisman van zijn dochtertje nodig heeft om uit een netelige situatie te komen. Kameraad Piloot Lilya komt dicht bij de triomf, maar dan treft ook haar het noodlot en moet ze springen.

De inhoud van het verhaal gaat verder op de walmen van de oorlog. Scenarist Yann houdt goed in het oog dat de gebeurtenissen gelijk lopen, maar doet dat in grote lijnen om wat vrijheden te creëren in zijn verhaal. Je voelt dat het slecht gaat met de Duitsers, en beter wordt voor de Russen. De persoonlijke vetes tussen legerlieden die voor dan wel tegen het naziregime zijn, krijgen nog wat meer diepgang. En er is ook nog het belangrijke mythische element. Yann pent hier een zeer onderhoudend verhaal neer, dat wat vrijer aanvoelt dan het eerste deel, maar valt hier en daar ook een klein beetje in herhaling. Zeker is dat dit album grandioos eindigt.

Het tekenwerk van Romain Hugault is boven standaard. De manier waarop hij de vliegtuigen, waarvan dit album er gigantisch veel telt, neerzet, is indrukwekkend. Of het nu overdag, in de regen of ’s nachts is, ze blijven uiterst gedetailleerd. En het zijn niet alleen de vliegtuigen die er goed uitzien. De achtergronden en eigenlijk alles wat een beetje met techniek te maken heeft, worden op een zeer goed uitgewerkte manier weergegeven. Ook de personages zijn mooi neergepend, hoewel ze niet van hetzelfde niveau zijn als de tuigen die hij zo vakkundig neerzet. Ik maak hier nog een speciale nota voor de uiterst mooie inkleuringen. Als je vliegtuigen natuurgetrouw wilt neerzetten, is dit een belangrijk punt en daar slaagt dit werk zeker in.

De Nachtuil’ is een reeks voor diegenen die houden van mooie en vooral accurate tekeningen. Het goede verhaal dat er bij hoort, maakt de reeks bovengemiddeld. Indien je beide albums of dit tweede deel nog niet in huis hebt gehaald, zet je recht, trek je jas en schoenen aan, ga naar je stripspeciaalzaak en geniet nadien van al deze pracht.