stripINFO.be gebruikt cookies voor het bewaren van logingegevens en voorkeuren. Geen persoonlijke data wordt hierin bewaard.
Door de site te gebruiken accepteer je het gebruik van deze cookies. Deze melding verbergen
"Wagners nalatenschap" - Stephen Desberg – Emilio Van der Zuiden
Voor mij was dit een nieuwe kennismaking met de scenarist Stephen Desberg en een ontdekking van Emilio Van der Zuiden. Desberg staat bekend om zijn vele scenario's, maar dit blijkt zijn derde samenwerking met Van der Zuiden te zijn. De verhalen lijken allemaal een link te hebben met de Tweede Wereldoorlog en belichten de wandaden van de nazi's, hun erfenis of hebben de denazificatie als achtergrond. Ik moet dringend de voorgaande verhalen eens gaan opzoeken. In elk geval brengt deze titel een op zichzelf staand en heel apart verhaal. Het speelt zich grotendeels af in het naoorlogse Bayreuth, de stad van Hitlers favoriete componist Richard Wagner. Het was een bolwerk van de nazi's waar de inwoners nog steeds moeite hebben om het nationaalsocialisme af te zweren. Het is 1961 wanneer we kennis maken met Anja Silja, een jonge operazangeres en kind van de oorlog uit Berlijn. Ze werd gevraagd om op te treden op het Bayreuth muziektheaterfestival. Winifred, de schoondochter van Richard Wagner heeft vanwege haar nazisympathie de organisatie van het festival moeten overdragen aan haar zonen Wieland en Wolfgang. Ze blijft echter achter de schermen aan de touwtjes trekken en steekt haar heimwee naar het Derde Rijk niet onder stoelen of banken. Het idee van haar zoon Wieland om met de hulp van Anja het festival en zijn entourage uit de duistere nazisfeer te halen en vernieuwend op te treden, wordt door de familie en het publiek niet echt in dank afgenomen. Gesteund door zijn ‘verboden’ romance met Anja tracht Wieland in het reine te komen met zijn eigen oorlogsverleden. Uiteindelijk is het een treffend en afgerond verhaal geworden dat een indringende inkijk geeft op het naoorlogse Duitsland, waar zowel overlevenden als medestanders van het regime zich in een dilemma bevinden om zich los te maken van het beladen verleden. Het is een scenario zoals we dat kunnen verwachten van Desberg en het is prachtig op papier gezet door de tekenaar Emilio Van der Zuiden, met wie hij dus al eerder de one-shots 'De Engelen van Auschwitz' (2020) en 'Liefhebben voor twee' (2022) uitbracht. Je hoeft hierbij niet noodzakelijk een opera van Wagner als achtergrondmuziek op te zetten het leest vlotter zonder krachtige muziek, maar het staat vrij om misschien achteraf ‘De ring van de s Nibelungen" of "Tristan en Isolde" eens op te zoeken. Of bestaan die misschien ook al als strip.