Anne Bonny 1 Anne Bonny

Goede piratenstrips zijn tegenwoordig maar dun gezaaid, en al zeker als ze gebaseerd zijn op ware personages. En brengt een vrouw geen ongeluk op een piratenschip?

Anne Bonny is begin de 18de eeuw geboren als dochter van William, een Ierse advocaat en zijn dienstmeisje Peggy. William probeert Anne op te voeden onder het mum van zijn neefje dat dienst komt doen, maar zijn norse vrouw komt er al snel achter dat Anne zijn kind is. William zet zijn vrouw aan de deur, waarop hij samen met Peggy en Anne richting de ‘Nieuwe wereld’ koers zet. Daar leert Anne haar eerste liefde kennen, de piraat James Bonny. Ze hoort via hem de lokroep van de zee en trekt met hem, zonder goedkeuring van haar vader weliswaar, mee naar Nassau. Dit is het piratenoord bij uitstek, dat geregeerd wordt door de plaatselijke gouverneur. Als Anne erop uitkomt dat Bonny smerige zaken doet met de gouverneur, trapt ze het af. Even later leert ze bij toeval de piraat Calico Jack Rackham kennen waarop ze op slag verliefd wordt. Het begin van een groot avontuur en de vrijheid als een echte piraat op zee..

Het kan alvast gezegd worden, het Italiaanse auteursduo Ranghiasci-Mastragostino brengen een mooie en boeiende verstripping van het leven van Anne Bonny. Dit is geen saaie biografie, maar een goed opgebouwd verhaal over een vrijgevochten vrouw die haar mannetje staat in een ruige omgeving. Ze doet zowaar denken aan die andere, roodharige vrouw in het schap van Lauwert, Serena. Maar dan in een andere tijd en landschap, vol piraten en de open oceaan. En dat gevoel krijg je echt mee in dit album: vechtpartijen, moorden, schepen enteren, drank,… het hoort er allemaal bij. Het verhaal en de sfeer zitten meer dan goed in dit album, over de tekeningen kan gediscussieerd worden. Deze komen namelijk vrij warrig en soms onafgewerkt over. Het stoort nooit, maar het is even aanpassen. De inkleuring is daarentegen wel meer dan geslaagd en brengt ons mooie plaatjes.

Als je een goed piratenverhaal achter de kiezen wilt slaan, moet je je laten verrassen door dit album. Zeker de insteek van een vrouwelijk hoofdpersonage brengt een boeiende twist in dit verhaal !

Dit is een recensie van een gebruiker.