Trent INT 1 Integraal 1

Rodolphe en Leo zijn een alom gekend duo in de stripwereld. Meer gekend om hun fantasie reeksen als Aldebaran, Kenya, Namibia en ga zo maar door, zodat we bijna zouden vergeten dat ze ook een diepmenselijke strip hebben gemaakt over een sergeant bij de Mounties, Philip Trent. Diepmenselijk? Jazeker! Waar het scenario een diepzwart kantje heeft hebben de personages, en niet in het minst Trent zelf, een grote aaibaarheidsfactor, gevoelig tot op het bot en met het hart op de tong zolang het maar niet over zichzelf gaat. Trent heeft hierbij nog een groot geheim dat slechts mondjesmaat bekend geraakt en dit mysterieuze kantje van hem maakt dat je als lezer een soort van ongezonde nieuwsgierigheid krijgt om Trent's voorgeschiedenis te kennen. Dus je begrijpt het al, deze reeks boeit van begin tot einde. Dat de plotwendingen hier ook niet onbekend aan zijn is duidelijk.

Deze integrale bevat de delen:
-"De dode man" waarin Trent samen met een zeer charmante deerne op zoek gaat naar haar halfbroer.
- "The Kid" waarin een van schrijver Rimbaud bezeten jongeman wild om zich heen schiet.
- "De Outcast" waar een straalbezopen Trent terecht komt in een dorp met een bende voetverbranders.

Over de tekeningen is al vaak honderduit kritiek gemaakt wat betreft de stramheid van de figuren. Feit is dat dit inderdaad wel het geval is maar kon ik nog maar een vijfde van 's mans kunnen bezitten zou ik me al gezegend voelen. In Trent heeft hij de kunst geleerd om majestueuze landschappen te tekenen, iets wat hij in zijn verdere carrière nog verder heeft uitgewerkt.

De extra's dan, vaak een pluspunt van een integrale. Wel in Trent is dit beperkt tot een "voorwoord" van Rodolphe met wat bijgevoegde tekeningen van Leo. Wat meer diepgang, achtergrondinformatie en weetjes had natuurlijk leuker geweest.

Tot besluit: Voor diegenen die de losse strips nog niet hebben en geen zin hebben om in de bakken op een stripbeurs te zoeken is het ideale moment aangebroken om in zijn geldbeugel te schieten en deze integrale aan te schaffen. Je zal het je zeker niet beklagen.