Babbel & Boef 3 Babbel & Boef in de zee
4 Babbel & Boef in de prehistorie

Babbel, de avontuurlijke eekhoorn die maar moeilijk stil kan zitten, troont z’n beste vriend Boef, een eerder verlegen hondje dat het liever wat rustiger aan doet, mee naar andere horizonten. Eerst naar de zee en dan naar de prehistorie.
Op een unieke wijze laten de auteurs, die reeds succesvol samenwerkten aan het erg gesmaakte Love, het jonge publiek kennismaken met verschillende werelden. In dit geval de zee en de prehistorie met elk hun eigen typische wezens. Ongeveer de helft van de vierkante bladzijden is voorbehouden voor het avontuur van het olijke duo, de andere helft vult Fédérico Bertolucci met prachtige schilderingen van passende fauna en flora.
Het avontuur van de 2 protagonisten stelt op zich niet veel voor: veel meer dan een wandelingetje door de exotische locaties is het eigenlijk niet. Door de typische Babbel en Boef-stijl met hun gezellige eigenschappen is het wel een amusant tochtje. De luchtige tekenstijl contrasteert mooi met de aanwezige schilderingen waardoor er een goed en evenwichtig geheel is tussen het educatieve en de ongedwongen gesprekken tussen beide dieren. Deze boekjes lenen zich perfect om samen met de kroost een leuk (voor)leesmoment te hebben.

Deze albums zijn er geen die ik zelf zou aanschaffen. Hadden m’n kinderen nog een aantal jaren jonger geweest en in volle verwondering voor hun omgeving, dan was het zonder twijfel een ander verhaal geweest.

Besluit: originele lectuur die geschikt is voor een jeugdige markt.