I.R.$. 18 Kate's hell

Larry Max werkt nog steeds voor een kantoor dat van fiscale optimalisatie zijn uithangbord heeft gemaakt. De grootste financiële sjoemelaars hebben ondertussen geen reden om nog erg gerust rond te lopen want iemand heeft het op hun geld én leven gemunt. Terwijl Larry tracht te achterhalen wie de mysterieuze ‘P’ is voor wie hij werkt, probeert hij ook het mysterie achter de dood van z’n ouders verder te ontrafelen.

Vrancken en Desberg wijken nog steeds niet af van hun succesvolle formule van 2 albums voor één verhaal. Ook nu weer blijkt dat bijna 100 bladzijden om een verhaal te vertellen een goed afgewogen keuze is. Niets lijkt snel afgehaspeld of (tegenovergesteld daaraan) langdurig uitgesponnen. De strip heeft een moraliserende kant waarin zowel het huidige kapitalistische bestel aan de kaak wordt gesteld, alsook de manier waarop dit zelfde bestel door extreem linkse militanten wordt aangeklaagd. Gelukkig is er naast die filosofische kant ook heel wat actie aanwezig die past in het geheel. Het verhaal leest dan ook vlot en verveelt niet.
Hoewel dit tweeluik afzonderlijk te lezen is, is het toch goed dat je de grote verhaallijn van Larry Max kent. Het leven van zijn grote liefde, Gloria Paradise, wordt immers een stukje meer ontrafeld. Vooral het einde van deze episode kan onduidelijk overkomen voor wie de reeks niet of onvoldoende kent.
Lijken de financiële middens niet onmiddellijk de meest uitdagende materie om interessante en boeiende stripverhalen rond te weven, dan bewijzen de auteurs met dit tweeluik opnieuw het tegendeel. De mix van de hoofdlijn en deze nieuwe verhaallijn stellen zowel oude getrouwe als nieuwe lezers tevreden. Op het einde wordt trouwens duidelijk dat er nog inspiratie genoeg is voor volgende delen en wordt de eerste aanzet gegeven voor een nieuwe grote verhaallijn.

De tekenstijl is aan de ruwe kant en bevat in tegenstelling tot eerdere albums geen grafisch bewerkte foto’s. De stijl spreekt me enorm aan wegens z’n realistische karakter, wat het geheel echter doet lijken.

Besluit: deze strip bewijst het potentieel dat de reeks nog steeds in zich heeft.