Lucky Luke (Nieuw uiterlijk - Dupuis/Lucky Comics) 25 De spookstad

Ballonmedia gaat lustig verder met de heruitgave van Lucky Luke in de eenvormige nummering. Dit keer is het de beurt aan “De spookstad” nummer 25 van de oorspronkelijke Dupuis reeks. Het verhaal verscheen al in 1965 en is geschreven door Goscinny.

Lucky Luke trekt door de prairie als hij plots twee gevederde mensen tegen komt. Dit keer zijn het geen indianen, maar twee valsspelers die als straf met pek en veren zijn bestreken en uit de stad zijn weggejaagd. Ze stellen zichzelf voor als “Denver Miles en Colorado Bill, zakenlui”.
Lucky Luke ontfermd zich over hen, en als de nacht valt moeten ze in Gold Hill, een verlaten spookstadje overnachten. Ze worden er echter weggejaagd door Powell, een oldtimer die als enige in het stadje is blijven plakken. Hij werd jaren geleden opgelicht door iemand die hem een claim verkocht als ware het een echte goudmijn. Het gerucht was genoeg om een echte goldrush te ontketenen, maar het stadje werd al vlug achtergelaten toen er geen gram goud te vinden was. Alleen Powell bleef volharden.
Dit verhaal klinkt als muziek in de oren van de twee eerlijke zakenlui. Ze willen dan ook vlug de claim van Powell overkopen om hetzelfde met iemand anders uit te proberen, maar Powell slaat hun bod af. Daarna besluiten Denver en Colorado om de mijn op een andere manier in handen te krijgen. Daarvoor hebben ze inspiratie genoeg, zo beschuldigen ze Powell er achtereenvolgens van om een magiër ,een veedief of een overvaller te zijn. Gelukkig is Luke er nog om een oogje in het zeil te houden.

Dit is een echte klassieker uit de reeks, vol clichés over valsspelers. Luke laat de hoofdrollen voor de valsspelers Denver en Colorado. Vooral Colorado steelt de show door de running gag waarbij hij altijd een klap op zijn hoed krijgt als hij weer eens iets mispeuterd. Een ding is zeker een hoed heeft veel meer dan vier deuken als hij op het hoofd van Colorado prijkt!