Douwe Dabbert 12 De laatste plager

Geloven in kabouters is me al lang onbekend maar mocht er ooit een kabouter voor me moeten verschijnen dan geeft ik mijn koninkrijk voor Douwe Dabbert, de jolige goedzak die steeds goedgemutst door het leven stapt, knapzak over de schouder en van dorp naar dorp trekt om het kwaad te bestrijden. Meestal door zijn onhandigheid, vaak door zijn inzicht.
In de laatste plager hebben tovenaarsleerlingen per vergissing een resem plaaggeesten losgelaten op het kasteel van Socratof die daar ook ontsnappen en het territorium onveilig maken. Ze kunnen namelijk de gedaante van Jan en alleman aannemen die zich in hun omgeving bevinden en zodoende verwarring stichten en de bevolking terroriseren. Maar gelukkig verschijnt daar Douwe Dabbert op het toneel die samen met de leerlingen de jacht opent op deze duivelse wezentjes.

Als aanvulsel krijgen we voor de periode van uitgave ook nog het prachtige en zeer toepasselijke verhaal Douwes kerstavontuur . Dat Piet Wijn de kunst verstaat om zijn tekeningen, bestemt voor een jong publiek en de mensen onder ons met een jong hart, enigszins af te toetsen tussen de zeer realistische versie en toch de wat speelse tekenstijl maakt dat Douwe Dabbert grafisch zeer bewonderenswaardige resultaten geeft. Het scenario in deze toverwereld is natuurlijk onuitputtelijk en dat bewijzen beide heren telkens weer door een verhaal uit hun mouw te schudden die je vaak kan spiegelen op deze tijd.

Met Douwe Dabbert hebben we het einde nog niet gezien en dat is maar goed ook. Thom Roep en Piet Wijn zijn een duo die van fantasie hun werkelijkheid hebben gemaakt. De update van deze strip, oorspronkelijk verschenen in 1985, heeft nog niets van zijn charme verloren!!!