Atalante 8 De stieren van Colchis

Wie de reeks Atalante nog niet kent, kan misschien best eens te rade bij een van de vorige recensies: https://stripinfo.be/reeks/recensies/11_Atalante
De queeste van prins Jason nadert z’n einde. Hij en z’n illustere gezelschap zijn aangekomen in het land van het Gulden Vlies. De koning is echter niet zomaar van plan dit relikwie af te staan en belast de kleurrijke groep met een bijzondere (en volgens hem onmogelijke opdracht): het temmen van de stieren van Colchis en het inzaaien van drakentanden in de gronden van zijn rijk. Ook nu weer zijn de problemen die opduiken groot…
Vooralsnog zijn de avonturen van Atalante allesbehalve vervelend. Dankzij veel afwisseling in de decors en de te volbrengen opdrachten, slaagt Crisse erin om de aandacht van de lezer vast te houden. Ook nu weer zijn de opdrachten goed uitgekozen. Door een combinatie van verschillende uiteenlopende uitdagingen in dit ene album, moet er niet nodeloos gerokken worden aan het volbrengen van wat hun laatste taak zou moeten zijn. Niet dat Crisse daarmee een einde breidt aan dit avontuur, want in de finale heeft hij nog een cliffhanger van formaat in petto die ervoor zorgt dat er reikhalzend kan uitgekeken worden naar deel 9.
Naast de actie moet de reeks moet het ook hebben van de nodige dosis humor. Deze blijft aanwezig door het bonte allegaartje dat zich rond Jason en Atalante hebben verzameld gedurende de verschillende tussenstops die ze reeds maakten. Crisse weet z’n personages op een gepaste manier in te zetten in z’n verhaal en zorgt er steeds voor dat de combinatie van eigenschappen van een aantal leden van het gezelschap leidt tot een oplossing voor de problemen. De interacties die ze hierbij aangaan zijn amusant en niet te zwaar beladen zodat dit een uiterst genietbaar album is geworden.
Het tekenwerk van Manu Grey heeft reeds een positieve evolutie doorgemaakt, maar toch heb ik het gevoel dat er wat meer werk mocht ingestoken worden. Vaak overheersen close-ups en deze ontberen detail en levendigheid.

Besluit: ontspannende lectuur. Ideaal voor een zonnige (zondag)namiddag. ;-)