Urbanus 167 De razende matot

“Heb je de nieuwste Urbanus? Cool!”
Uitspraak van m’n oudste zonen, direct gevolgd door het lezen van het album. Vader mocht even wachten tot beide jongeheren klaar waren met lezen. De twijfel of deze albums nog steeds graag gelezen worden, waren bij deze al naar de prullenbak verwezen vooraleer ze de kans hadden de kop op te steken…
Ikzelf ben nooit de grootste fan geweest van Urbanus-albums, maar na lezing van dit album kan ik er perfect inkomen dat er heel wat jongeren zijn die wel verslingerd zijn aan deze reeks. Urbanus weet volgens mij dan ook perfect vele ouders om de tuin te leiden met het aanbieden van deze kinderstrips. Waar velen zullen denken ‘wat voor kwaad kan een kinderboekske?’, zijn de lezertjes er volgens mij vast van overtuigd dat ze de grenzen van wat door hun ouders als geschikt wordt geacht, serieus overschrijden. Ook nu weer... Seks, alcohol, grensverleggend taalgebruik: het is allemaal aanwezig. Urbanus schrikt er nog steeds niet voor terug om de dunnen scheidslijn tussen wat als aanvaardbaar wordt aanzien en wat niet, te verleggen. De tekeningen blijven gelukkig wel veeleer suggestief, op een bloot achterste na dan toch.
Iets anders wat zonder twijfel meespeelt is dat dit verhaal weer bol staat van de onlogische en absurde situaties. Bergen creëren, de oerknal opwekken, een automatische zetpil-zetter,... Alleen Urbanus kan het zo gek bedenken.Je afvragen hoe de Tollembeekse familie zich nu weer uit een bepaalde situatie gaat redden, is compleet verloren moeite, want raden doe je het toch niet! Gewoon verstand op nul en lezen maar.

Besluit: tiener-entertainment ten top! Hoewel ik ervan overtuigd ben dat ook jonger dan tiener deze albums zal lezen evenals menig vader (al dan niet stiekem).

PS: doe geen moeite om het woord 'matot' op te zoeken, de kans is groot dat u het niet zal vinden. Even helpen: dit woord slaat op de haarwrong die Eufrazie op haar hoofd draagt.