stripINFO.be gebruikt cookies voor het bewaren van logingegevens en voorkeuren. Geen persoonlijke data wordt hierin bewaard.
Door de site te gebruiken accepteer je het gebruik van deze cookies. Deze melding verbergen
Na de twee recent verschenen herdrukken bij uitgeverij L kunnen we eindelijk na twaalf jaar het vervolg van Moréa's avonturen oppikken. Aan het einde van album twee werd ze ontvoerd door de clan der Engelen die met haar de sterrenhemel indoken. Ondertussen ligt het ruimtetuig aangemeerd bij een verborgen basis. Hier wordt volop op Moréa geëxperimenteerd om haar het geheim van de onsterfelijkheid te ontfutselen. Draken kunnen immers razendsnel recupereren na de meest ernstigste verwondingen, daar waar Engelen gevangenen zijn van de tijd waardoor hun levensduur beperkt is. Dat het er tijdens de experimenten niet echt zachtzinnig aan toe gaat kan iedereen begrijpen. Herhaaldelijk wordt ze door het hoofd geschoten om te ontleden en op te volgen hoe haar celdeling reageert. Tot Moréa zich vermant en haar belagers met een ongekende agressie te lijf gaat. Op haar vlucht ontdekt ze een verborgen portaal. Als ze er doorheen stapt bevind ze zich tot haar grote verwondering in een onbekende kolonie op de planeet Mars. Haar verdwijning op aarde is niet onopgemerkt gebleven. De Amerikaanse overheid verklaart haar dood. Iets wat als muziek in de oren klinkt van Lara en Gregor twee van de drie bestuurders van multinational DWC. Vooral Lara is gebrand op het directeurschap. Ze gaat zelfs zover dat ze Moréa's bureau uitkamt om belangrijke dossiers in te pikken. Iets wat tijdig verijdeld wordt door Jeeves een schijnbaar flegmatieke butler, die eens men zijn prioriteiten betwist zich ontplooit tot een nijdig vechtersbaasje. Waardoor Lara met hangende pootjes afdruipt. Net op het ogenblik dat de spanning tussen de drie bestuursleden het kookpunt bereikt duikt Tertio als een duiveltje uit een doosje op. Hij weet met zekerheid dat Moréa nog leeft en besluit een eenmansactie op te zetten om haar te redden van de Engelen. Of hij zal slagen in zijn zichzelf opgelegde opdracht is maar de vraag.
Het verhaal zit mooi in elkaar en wordt opgedeeld in een aantal nevenverhalen. Het richt zich gedurende een uitgebreide fase op hoofdfiguur Moréa. Haar gevangenschap, ontsnapping en belevenissen die ze ondergaat op zoek naar een uitweg richting vrijheid. Waarna de camera een zwenking maakt en zich focust op de onderlinge haat en wrevel tussen de drie bestuursleden die enkel en alleen hun eigen voordeel uit de firma willen halen. Tot plots de aandacht gericht wordt op de reddingsactie waardoor Tertio een tijdje de boventoon voert. Alle bovenstaande gegevens klikken naadloos en logisch in elkaar en bieden de lezer een mooi overzicht op het geheel. Hier en daar wordt er zelfs ingepikt op een aantal nieuwe plotwendingen die als aanzet gebruikt worden voor een volgend avontuur en ons opzadelen met een aantal onbeantwoorde vragen. Scenaristen Arleston en Latil brengen een tijdloos verhaal. Zelfs na twaalf jaar voelt het geheel nog aan alsof het pas gisteren geschreven werd. Tekenaar van dienst Labrosse tekent expressieve figuren en weergaloze decors. Vooral zijn actiescènes spatten als het ware van de pagina's. Laten we vooral de humoristische scènes niet vergeten. Vooral het beeld van Tertio in zijn ondergoed is een onvergetelijk moment. WG