Hans (Rosinski/Kas) INT 3 Integraal 3

Met deze 3de integrale is de hele serie afgewerkt. Dat niet iedereen fan is van Hans mag blijken uit de recensie van de eerste integrale. Doch is er een grote schare fans, al is het maar omdat Rosinski de eerste tekenaar van de reeks was maar door tijdsgebrek de fakkel heeft moeten doorgeven aan Kas (oorspronkelijke naam: Zbignien Kasprzak). Dat Kas zo dicht bij de stijl van de meester is gebleven is niet te verwonderen. Als hevige fan en liefhebber van de tekenstijl van Rosinski was het een droom die verwezenlijkt werd.

Ook deze maal heeft de integrale weer een katern met veel weetjes die zomaar even 32 pagina's bevat. Niet dat alles even relevant is maar we krijgen een mooie inkijk in de carrière van Kas en de totstandkoming van de medewerking met A.-P. Duchâteau.

In de jaren 1997 tot 2000 schakelen beide auteurs een versnelling hoger en publiceren in die periode zomaar even vier delen van Hans. Deze vier zijn opgenomen in dit derde deel van de integralen. Ik som ze even op:

- De prinses van Ultis
- Het regenbooggevaar
- Het geheim van de tijd
- Het land van de afgronden.

Het moet gezegd, beide heren hebben in 'Het land van de afgronden' blijk gegeven dat ze graag nog wat verder zouden breien aan Hans. Alleen al het feit dat het met een open einde eindigt zegt al genoeg. Zoals vaak laat men altijd een achterdeur op een kleine kier staan. Je weet nooit dat de reeks nog eens opgenomen zal worden, iets wat met vele oude reeksen momenteel aan het gebeuren is. Denk maar aan Buck Danny, Michel Vaillant en ga zo maar door.

Ik ben geen SF-liefhebber. Nooit geweest en zal het vermoedelijk ook nooit worden. Toch zijn er reeksen die door de mazen van het net glippen gewoon omdat ze niet echt futuristisch overkomen. Hans is zo een reeks. Op 'jongere' leeftijd kon ik al volop genieten van de verhalen, met het herlezen van de strips in de vorm van de voorgeschotelde integralen is dat nog steeds niet veranderd. Is het nu Rosinski of Kas die te tekeningen maakt, het blijft Duchâteau die de scenario's schrijft.

Ken je de reeks niet dan is dit het moment om ze op te nemen, ken je ze wel dan is deze opgekuiste versie alsnog een aanrader. Al is het maar om de meerwaarde door het derde dossier dat de eerste pagina's siert.