Tschai, deel 1

genre: een buitenaards avontuur, weinig science en veel fiction

Onder de sf-boeken is 'Tschai' niet alleen een bestseller, maar ook een buitenbeentje qua sfeer en originaliteit. Het boek is gebaseerd op een echte vondst.
De kosmos is bevolkt door talloze intelligente levensvormen, die in veel opzichten met de mens te vergelijken zijn. In het prille beginstadium van de homo sapiens werd de aarde bezocht door een van deze buitenaardse volken (denk aan Erich von Däniken), die enkele menselijke specimen meenamen naar een door hen geëxploiteerde planeet. Op die planeet, Tschai geheten, worden die vroege mensen verder uitgefokt tot bruikbare slaven en als wild voor de jacht.
Tschai is, in vergelijking met de aarde, een zeer groot hemellichaam en derhalve ook voor andere aliens aantrekkelijk en er vestigen zich dan ook andere volkeren, die echter bepaald niet in harmonie met elkaar leven. Al die rassen hebben technisch de overhand op de mens, die dan ook overal en door iedereen wordt uitgebuit en vernederd. Desondanks zien enkele mensen kans zich aan de greep van hun overheersers te ontworstelen en aldus ontstaan er ook diverse min of meer onafhankelijke menselijke gemeenschappen. Voeg daar nog de oorspronkelijke bewoners aan toe, die alle vreemdelingen als ongewenst en vijandig beschouwen, en je hebt werkelijk een waanzinnige planeet.
De ontwikkeling op aarde gaat door en de achterstand wordt volledig ingehaald. De mens op zijn thuisbasis heeft geen weet van Tschai, maar ontvangt op zeker moment een teken van leven uit de ruimte en rust een expeditie uit om de herkomst van het signaal te onderzoeken. Bij Tschai aangekomen wordt het expeditieschip getorpedeerd en met een soort reddingsbootje komt Adam Reith als enige overlevende op die buitengewone planeet terecht. En zo begint een fantastisch avontuur.

Ik heb van het boek genoten en het drie keer gelezen. Begrijpelijk dat ik de stripversie niet kon laten liggen. Na het eerste deel (er moeten er nog zeven komen) gelezen te hebben moet ik zeggen: het is zeker niet slecht gedaan, maar enthousiast kan ik niet zijn. Omdat ik het boek ken ben ik misschien een beetje bevooroordeeld, maar dit eerste deel maakt op mij een wat slordige indruk en dat komt niet alleen door de wat ruwe tekenstijl (voor mij wat te ongepolijst). De fantastische wereld zoals die door Jack Vance wordt geschilderd, komt onvoldoende tot leven in het tekenwerk.
Dat in een strip weinig overblijft van de tekst is niet verwonderlijk, maar ik heb hier toch echt het gevoel dat het verhaal wordt afgeraffeld. De oorspronkelijke vier delen worden uitgebracht in steeds twee strips; ik ben bang dat het er drie hadden moeten zijn. Toch denk ik dat ik alle delen wel zal aanschaffen. Wie weet, wordt het gaandeweg beter.
Geplaatst op 02/05/2007 Citeren
Hans Bekker
Geplaatst op 02/05/2007
Hans,

Je zegt dat je er niet warm van was en vroeg me af of je ondertussen het 2de deel hebt gelezen? En wat je indruk daar van was.

Qua verstripping van boeken heb ik met de De Nieuwe IJstijd niet zo een goede ervaring. Het boek was vele malen beter en de afwerking van de stripreeks was slordig, snel en eigenlijk in sommige opzichten veel te kort voor een verhaal met dergelijke diepte. Ik probeer het hier niet volledig af te breken want de artwork van de Covers is een lust om te zien (ook de enige reden waarom ik deze reeks heb gehouden).

Kan je nu al zien of het met Tschai de goede weg uitgaat?
Geplaatst op 02/09/2007 Citeren
Royale de luxe
Geplaatst op 02/09/2007
Junior Member Royale de Luxe (het lijkt wel een pokerterm),

Ik heb inmiddels deel 2 gelezen en ben niet van mening veranderd. Misschien is het beter een dergelijke strip te beoordelen zonder het boek gelezen te hebben, maar ik heb toch geprobeerd het te lezen als een nieuw stripverhaal. Iets wat me bij voorbeeld opvalt is, dat de beelden slecht uitleggen wat de tekst niet vertelt. Ik vind dat niet duidelijk wordt uitgelegd wat er gebeurt.
De technische uiteenzettingen van de luchtschepen en de zandkanonnen van de karavaan maken het boek extra interessant. De beschrijvingen van die vreemde volken is ook zo iets wat ik node mis. De tekenaar is echt niet in staat om dit gemis op te vangen.

Sorry, maar zo denk ik er over.
Geplaatst op 05/09/2007 Citeren
Hans Bekker
Geplaatst op 05/09/2007
602
Ik denk dat de kritiek van hans enerzijds terecht is : je hebt nou eenmaal altijd een aantal "manco's" bij een verstripping ( of verfilming) van een boek. meestal in de details of de nevenplots die het boek juist zo aantrekkelijk maken, soms in de hoofdlijn wat de herwerking dan kompleet ongenietbaar maakt. Het lijkt me proefondervindelijk echter wel zo dat het echt wel helpt om het origineel niet gelezen te hebben. Je houdt altijd bpaalde impressies over van een boek, en als je die dan niet terugvindt in de herwerking, overheerst de teleustelling. Dat had ik ook met bv de harry potter en de da vinci code verfilmingen, en om bij de strips te blijven bij de avonden van matena.
Anderzijds, ik heb de boeken van Vance niet gelezen, en heb echt volle 100 % genoten ven de twee delen van Tschai ( al krijgt ie geen 10/10 wegens hier en daar toch wel grote sprongen in het scenario ). Ik heb wel het voordeel dat ik wel heel erg hou van de wat onaffe, slordige tekenstijl van li-an.
In conclusie, ik ga helemaal voor deze reeks, zelfs in zoverre dat ik ook de boeken van Vance ga lezen, maar dat pas nadat ik de strips gelezen heb.
Geplaatst op 01/10/2007 Citeren
ignoramus
Geplaatst op 01/10/2007
Crew
13303
Zelf vind ik het toch maar zwak hoor (boeken niet gelezen). Het verhaal is duidelijk afgehaspelt, vele gebeurtenissen zijn zo goed als niet uitgewerkt en alles is heel oppervlakkig. Het tekenwerk is vaak ongeinspireerd en soms wat amateuristisch. Ik kap ermee.
Geplaatst op 02/10/2007 Citeren
Surya
Geplaatst op 02/10/2007
356
Ben er ook vol verwachting aan begonnen,maar het slaat inderdaad seieus tegen (die tekeningen alleen al, ook verhaal niet alles). Ik doe dus net als Surya, gedaan ermee.
Geplaatst op 02/10/2007 Citeren
kaeten
Geplaatst op 02/10/2007
Crew
7894
De beide albums net gelezen.
Ik ken de boeken niet, maar vond het ook wat tegenvallen. Verhaal wordt indaad nogal afgehaspeld. Te veel om in een strip van 48 pagina's te proppen?
De wat naïeve tekenstijl kon me wel nog bekoren.
Ik zal me waarschijnlijk wel laten verleiden om ze verder te volgen.
Geplaatst op 04/10/2007 Citeren
Veter
Geplaatst op 04/10/2007