Censuur of toch niet? - deel 2

Crew
5316
We hebben zojuist een perscommuniqué gekregen van Casterman over het ondertussen al beruchte voorval met Peumans betreffende de striptekening van François Schuiten. We geven dit hieronder integraal weer:

"Aan artistieke integriteit wordt niet geraakt.

Bij Uitgeverij Casterman was iedereen diep gekwetst wanneer op donderdag 16 mei bleek dat een origineel werk van twee auteurs geschonden werd.

Casterman blijft achter François Schuiten en Benoît Peeters staan en wil met dit bericht het gebrek aan respect voor de morele rechten van de auteurs aan de kaak stellen. Deze garanderen immers de integriteit van alle originele werken en verbieden bijgevolg elke verminking ervan.

De uitgeverij betreurt dat de verantwoordelijken van de tentoonstelling geen enkele blijk van waardering geven voor het werk. Zij herinnert hen er ook aan dat voor elk gebruik of elke reproductie van een origineel kunstwerk dat wordt beschermd door het auteursrecht, de naamsvermelding van de auteur én de uitdrukkelijke toestemming van de houder van de intellectuele eigendomsrechten vereist zijn. Bovendien kan een wijziging of aanpassing van een werk enkel gebeuren nadat de auteur hier vooraf zijn toestemming voor verleende.

Uitgeverij Casterman wil ook onderlijnen dat zij zowel Nederlandstalige als Franstalige werken uitgeeft. De strip Het scheve kind werd tegelijkertijd in beide talen uitgegeven en is dus ook in het Nederlands beschikbaar."

Daarnaast heeft Kamagurka ondertussen ook al beslist om zijn tekeningen terug te trekken uit de tentoonstelling. Zijn tweet laat weinig over aan de verbeelding: "Ben het un Peu Beu Mans, bij deze trek ik mijn werk terug dat in het Vlaams Parlement werd opgehangen."
Geplaatst op 17/05/2013 Citeren
witam
Geplaatst op 17/05/2013
Ik vind het vooral DOM dat diegenen die de tekst weghaalde niet even gekeken hebben of er een Vlaamsche versie bestond van deze strip... over
kortzichtigheid gesproken zeg!
Royale de luxe
Geplaatst op 17/05/2013
Crew
5316
Ik blijf het ongelooflijk raar vinden dat mensen zich bezig houden met tekstballonnetjes in een affiche over striptekenaars en hun originele tekeningen. Dat gaat er bij mij echt niet in. Er is zo veel te doen en te lezen en dan hou je je daar mee bezig??

Ik snap wel de reactie van de tekenaars, want ik zou het ook niet kunnen appreciëren dat men een originele foto van mij zomaar aanpast, zonder te vragen.
witam
Geplaatst op 17/05/2013
Crew
6907
Ik vind het vooral een bedroevende constatering dat tegenwoordig alles een politiek steekspel geworden is. Die politiekers zijn precies geen beetje meer bezig met besturen, maar enkel met muggenzifterij en proberen de anderen niets meer te gunnen... Dit voorval zijn daar jammerlijke uitlopers van.
Geplaatst op 18/05/2013 Citeren
Iyo74
Geplaatst op 18/05/2013
(Ik ben ook teleurgesteld in mezelf, omdat ik het desbetreffende album bezit en toch de prent niet herkende.)
Geplaatst op 18/05/2013 Citeren
Bowliebart
Geplaatst op 18/05/2013