Winaars Angoulême

Crew
5316
Grand Prix van Angoulême, de hoofdprijs, is gewonnen door Willem. Hiervan kunnen we gerust stellen dat het een verassing is, gezien de andere kandidaten (Alan Moore, Katsuhiro Otomo, Akira Toriyama en Chris Ware)

http://lambiek.net/artists/image/artefacts/willem/willem_foto.jpg

Wie is die Willem? Zijn naam is voluit: Bernhard Willem Holtrop. Hij is een Nederlandse cartoontekenaar die spotprenten publiceert. Hij is hierdoor al eens in aanvaring gekomen met de Nederlandse koninklijke familie en had een rechtzaak aan zijn broek, die hij verloor. Hij verhuisde dan maar naar Parijs, waar hij spotprenten maakt voor onder meer het beruchte Charlie Hebdo.

De prijs van de 40ste festival gaat naar Akira Toriyama. Deze prijs wordt om de tien jaar uitgereikt aan stripauteurs met een belangrijke bijdrage aan de strip. Akira wordt gezien als de tweede belangrijkste mangatekenaar na Osamu Tezuka.

De jeugdprijs gaat naar De Legendariërs, bij ons uitgegeven door Silvester.

Quai d’Orsay 2 heeft op zijn beurt de prijs van beste album gewonnen.

Prijs van het publiek gaat naar 'Tu mourras moins bête' van Marion Montaigne.

De speciale juryprijs is voor Le Nao de Brown, dat al veel van zich heeft laten horen en hier bekroond wordt.

Aama van Frederik Peeters is beloond met Beste serie.

Daarnaast werd er ook gezocht naar de revelatie van het jaar. Deze prijs ging naar Automne van Jon McNaught.

Krazy Kat, 1925-1929 heeft de prijs van het patrimonium, zeg maar erfgoed gewonnen.

Beste detectiveroman is gewonnen door Castilla Drive.

De alternatieve strip heeft ook een winnaar, met name: Dopututto Max.
Geplaatst op 03/02/2013 Citeren
witam
Geplaatst op 03/02/2013
De jeugdprijs gaat naar De Legendariërs, bij ons uitgegeven door Silvester.

Is het zo slecht gesteld met de jeugdstrips dat dit wint? Man man man...
Royale de luxe
Geplaatst op 03/02/2013
686
The Nao of Brown is inderdaad echt geweldig en kan ik aan iedereen aanraden. Zou ook graag een vertaling zien van Quai d'Orsay en Castilla Drive.
MartinMnd
Geplaatst op 03/02/2013
Crew
5316
Origineel geplaatst door MartinMnd
The Nao of Brown is inderdaad echt geweldig en kan ik aan iedereen aanraden. Zou ook graag een vertaling zien van Quai d'Orsay en Castilla Drive.

JA, inderdaad. Dat zou ik ook graag zien. The Nao... ik geraakte er niet in.. jammer maar voor mij was die niet zo goed.
witam
Geplaatst op 03/02/2013
Crew
13303
Origineel geplaatst door witam
Aama van Frederik Peeters is beloond met Beste serie.

Vertalen die boel :)
Surya
Geplaatst op 03/02/2013