In De Morgen van vandaag staat een artikel met als naam "Nergens was er zo veel sluikpers als in België". Het artikel betreft het online zetten en toegankelijk maken van honderden clandestiene kranten die tijdens de Eerste en de Tweede Wereldoorlog gepubliceerd zijn.
De gecensureerde kranten uit die periode worden nochtans niet digitaal ontsloten en dat is volgens Rudy van Doorslaer van SOMA een onaanvaardbare schande.
Wat me het meeste frappeerde was, en ik citeer Van Doorslaer, de betrokkenheid van sommigen in deze blokkade: "Zo kunnen wij bijvoorbeeld geen kranten online plaatsen waarin strips of tekeningen staan van Willy Vandersteen, Hergé of Marc Sleen. Vooral de stichting Hergé/moulinsart is op dat vlak erg agressief: wie ook maar één tekening van Hergé publiceert krijgt een gepeperde rekening.
Dat maakt dat mensen (of hun erven) die tijdens de oorlog actief bijgedragen hebben om het universele recht op informatie te beknotten door voor collaboratiekranten te werken, nu verhinderen dat wij als wetenschappelijke instelling onze plicht kunnen doen: het recht op informatie aan het brede publiek garanderen."
Even serieus geslikt, de krant weggelegd en weer een desillusie rijker.
Geplaatst op 14/01/2013
Citeren
We horen hier natuurlijk maar één zijde, maar toch... het klinkt zo dwaas om hier een probleem van te maken.
Geplaatst op 14/01/2013
Citeren
Hoog tijd dat men wettelijk aan die absurditeiten iets verandert. Het zou niet mogen kunnen dat enkele op geld beluste wolven boven het algemeen belang gaan. En het is precies alsof het ontsluiten van die kranten miljoenen zal opbrengen dankzij de tekeningen van Kuifje (waarschijnlijk omdat die kranten van toen op zo'n hoge kwaliteit van papier zijn gedrukt dat men feilloos de bronmateriaal zal kunnen gebruiken om er grote kunstwerken van te maken :rolleyes: ).
Geplaatst op 14/01/2013
Citeren
Ik kijk met spanning uit naar maart 2053, als Hergé 70 jaar dood is, en zijn werken dan wettelijk gezien buiten het auteursrecht vallen.
Van dan af mag elke pennenstreek van deze auteur zonder problemen in enerlei vorm gepubliceerd worden zonder ook maar één cent af te drangen aan de nv Moulinsart.
Geplaatst op 15/01/2013
Citeren
Origineel geplaatst door woelfie
Ik kijk met spanning uit naar maart 2053, als Hergé 70 jaar dood is, en zijn werken dan wettelijk gezien buiten het auteursrecht vallen.
Van dan af mag elke pennenstreek van deze auteur zonder problemen in enerlei vorm gepubliceerd worden zonder ook maar één cent af te drangen aan de nv Moulinsart.
Op voorwaarde dat men dan de wet niet verandert, zoals men dat gedaan heeft voor het beeldmateriaal van Disney.
Geplaatst op 15/01/2013
Citeren
Origineel geplaatst door Iyo74
Op voorwaarde dat men dan de wet niet verandert, zoals men dat gedaan heeft voor het beeldmateriaal van Disney.
Dat heb ik blijkbaar gemist. Vertel !
Geplaatst op 15/01/2013
Citeren
Enkele jaren terug dreigden de rechten van Disney op Mickey Mouse te vervallen. Na enig lobbywerk werd de termijn in Amerika dan met 20 jaar opgetrokken. Onder druk van Amerika (en de grote firma's die smakken geld verdienen tientallen jaren na de dood van een artiest) heeft men dit dan ook in Europa aangepast. Ik dacht niet met 20 jaar, maar dat kan ik me niet goed meer herinneren...
Geplaatst op 15/01/2013
Citeren