Met deel 5 van Legende zijn we aan het slotdeel van de reeks beland.
Milos Shaggan, booswicht van de reeks, heeft toestemming gekregen van de bisschop om zijn zoon te laten huwen met Humbeline, de wettige erfgename van het hertog.
Als dit huwelijk doorgaat heeft Shaggan eindelijk het hertogdom officieel in zijn macht.
De enige persoon die dit nog kan voorkomen is Tristan, zoon van de vermoorde hertog die zich 19 jaar lang voor Shaggan heeft verborgen.
Nu is het ogenblik aangebroken dat hij de confrontatie moet aangaan om zo het hertogdom van de chaos te redden.
Dit is in het kort wat je te wachten staat in Hohenlandt. Veelbelovend, maar is het dat in werkelijkheid ook? Wel eigenlijk niet.
Yves Swolfs is zonder twijfel een vakman, maar met dit boek vergeet hij te verrassen. Zoals bij de voorgaande delen kan je in dit deel al op voorhand raden wat er gaat gebeuren.
Heel het occult sfeertje dat over het verhaal hangt kan niet overtuigen, het stoort de voor de rest redelijk realistische setting van het verhaal.
Gelukkig weet Swolfs zijn tekeningen wel op niveau te houden. En desondanks de voorspelbaarheid leest het wel nog redelijk vlot weg.
Alles bij elkaar genomen blijft dit een teleurstellende afsluiter. Hopelijk volgende keer beter Yves.
Tekeningen : 7.5
Verhaal : 5
Geplaatst op 09/03/2012
Citeren
Indertijd heb ik een nogal positieve recensie geschreven over het eerste deel. Wat Castor hier zegt met betrekking tot het laatste deel kan ik volledig onderschrijven. Speciaal zijn opmerking over het occulte sfeertje dat niet overtuigt, is mij uit het hart gegrepen.
Het is mij helaas vaker overkomen dat ik bij een eerste deel geestdriftig reageerde en later geen zin meer had om de uiteindelijke teleurstelling onder woorden te brengen. Recenseren is een hachelijker onderneming dan volledige beoordelingen van een boek of een strip.
Geplaatst op 13/03/2012
Citeren
Het is natuurlijk onmogelijk om na een eerste deel te kunnen voorspellen hoe een reeks gaat aflopen hé. Hoewel ik grote fan ben van Prins van de nacht, viel Legende me toch tegen. Had de indruk dat met ieder deel het niveau stilaan verminderde. Maar dat is natuurlijjk gewoon mijn mening hé.
Geplaatst op 13/03/2012
Citeren
Ik heb al vaak gemerkt dat ik eerste delen vaak beter vindt dan de vervolgen. Ik denk dat dat komt omdat het vaak maar een inleiding is die zo veel mogelijkheden voorop stelt. Onbewust vul je die dan in met sublieme dingen, maar de uiteindelijke vervolgen lossen die verwachtingen zelden in. Helaas.
Geplaatst op 13/03/2012
Citeren
Origineel geplaatst door Surya
Ik heb al vaak gemerkt dat ik eerste delen vaak beter vindt dan de vervolgen. Ik denk dat dat komt omdat het vaak maar een inleiding is die zo veel mogelijkheden voorop stelt. Onbewust vul je die dan in met sublieme dingen, maar de uiteindelijke vervolgen lossen die verwachtingen zelden in. Helaas.
Tja we zijn dan ook al heel wat gewoon ondertussen. En blijven verrassen is een kunst en daarvoor dien je als auteur dan ook steeds verder te gaan.
Geplaatst op 13/03/2012
Citeren
Altijd maar verwachtingen van het moet beter dan het deel ervoor of daarvoor. Drijft de scenarist/tekenaar op veilig, of kan hij gewoon niet beter.
Dat zou ook nog weleens een optie zijn. Meestal bereikt een artiest een top van zijn kunnen., dit is in muziek, strips ,fotografie etc. Het publiek vraagt om meer en het moet altijd beter zijn dan het vorige, niet de artiest, die doet voort wat hem het best lijkt.
Geplaatst op 14/03/2012
Citeren
Uiteraard, maar dat verandert niets aan de aard van de lezers: die willen hun verwachtingen ingelost zien...
Geplaatst op 14/03/2012
Citeren
De hele reeks herlezen en die kon me toch aardig boeien. Geen topreeks maar toch één om in je collectie te hebben.
En dat occulte sfeertje laat een kleine opening om deze strip in kalmere tijden terug op te nemen.
't Is maar een gedacht, hé. ;)
Geplaatst op 14/03/2012
Citeren
Zelf vond ik deze reeks niet goed genoeg om verder te zetten toen ze heropgepickt werd. Ik heb uiteindelijk zelfs mijn SC Blitz van de hand gedaan.
Geplaatst op 14/03/2012
Citeren
Ik heb nu 5 mooie HC staan.
Och binnen een paar jaar nog eens herlezen, en waarschijnlijk toch nog altijd (een beetje) plezier aan beleven.
Misschien dat de zoon ze dan al ingepikt heeft.
:]
Geplaatst op 14/03/2012
Citeren
Indertijd heb ik een nogal positieve recensie geschreven over het eerste deel.
edit: linken verwijderd
Geplaatst op 21/04/2012
Citeren