Massa's bekende en succesvolle reeksen krijgen tegenwoordig een spin-off die gaat over de kindertijd van het hoofdpersonage. Lucky Luke treedt vanaf nu ook toe tot dit kransje. Andere reeksen waagden zich met wisselend succes aan deze stap. Benieuwd welke kant het opgaat met de cowboy die sneller schiet dan z'n schaduw...
Op de eerste 6 bladzijden verhaalt de auteur over de eerste levensstappen van de kleine cowboy en hoe hij aan z'n naam komt. Daarna wordt overgeschakeld op vertellingen over het kattenkwaad dat hij samen met z'n vriendjes beleeft. Deze worden op 1 bladzijde uitgelegd.
Vrij vlug wordt het grote voordeel van deze reeks zichtbaar: de setting. De reeks speelt zich af in het Wilde Westen waar cowboys en indianen een welgekomen decor vormen voor de fratsen van een jeugdige, ondeugende katapult-held.
Achdé (Hervé Darmenton) slaagt er heel goed in om de sfeer die de albums van Morris uitademen, te behouden. Ondanks het heel andere opzet (gags met en over kinderen) voel je je direct thuis in de vertrouwd aandoende omgeving. Ook met de humor zit het goed: menig glimlach verscheen op m'n gezicht bij het lezen van de diverse gags.
Een leuk extraatje vormen de weetjes die onderaan elke bladzijde staan. Er zijn leuke, ernstige, wetenschappelijke weetjes, maar ook enkele zaken over de hoofdreeks. Telkens hebben ze op een of andere manier te maken met de gag die op de pagina staat. Een originele toevoeging aan de strip met educatieve waarde!
Ook wat de tekeningen betreft houdt de tekenaar zich goed aan de stijl van '
Lucky Luke'. Het is duidelijk te merken dat hij reeds heel wat gewerkt heeft voor de hoofdreeks. Over de hele lijn voelt alles goed en 'juist' aan.
Besluit: dit eerste deel is geslaagd en zal voor menig glimlach zorgen bij zowel kinderen als volwassenen. Niet elke spin-off van dit genre kan dit zeggen!
Geplaatst op 09/02/2012
Citeren
Eigenlijk is het allemaal een beetje verwarrend qua nummering ... er bestaat al een eerste deel van kid Lucky ...
http://www.stripinfo.be/strip.php?strip=13378 ... en deze krijgt nu ook n° 1. ?(
Geplaatst op 11/02/2012
Citeren
Ja, dat heb ik ook gemerkt, maar ik vermoed dat het om een andere strip gaat. De cover komt alleszins niet in het recentste album voor en er is ook nergens een indicatie dat m'n gerecenseerde exemplaar een herdruk is. Misschien dat iemand die beide albums in bezit heeft hier enige klaarheid kan in scheppen?
Geplaatst op 11/02/2012
Citeren
Origineel geplaatst door Iyo74
Ja, dat heb ik ook gemerkt, maar ik vermoed dat het om een andere strip gaat. De cover komt alleszins niet in het recentste album voor en er is ook nergens een indicatie dat m'n gerecenseerde exemplaar een herdruk is. Misschien dat iemand die beide albums in bezit heeft hier enige klaarheid kan in scheppen?
Het zijn ook verschillende tekenaars.
Geplaatst op 11/02/2012
Citeren
Volgens mij hebben ze de reeks geherlanceerd.
De reekstitel van De leerling-cowboy is : "De avonturen van Kid Lucky" (staat er in het klein naast).
De eerste was misschien gewoon een probeersel, in navolging van de kleine Robbe en zo.
Het betreft dus wel degelijk 2 aparte albums.
Geplaatst op 12/02/2012
Citeren
Achteraan het nieuwe album vind je een overzicht van alle Lucky Lukes.
1. De oude albums uitgegeven door Dupuis ( 31 albums - tot " Tortilllas voor de Daltons").
2. De uitgaven door Lucky Comics & Lucky Productions ( vanaf " De Postkoets" tot " De Legende van het Westen").
3. Rataplan bij Lucky Comics & Lucky Productions ( 17 albums).
4. De avonturen van Lucky Luke bij Lucky Comics ( 4 delen).
5. Kid Lucky bij Lucky Comics - " De leerling cow-boy".
Het eerdere album, Kid Lucky, wordt ondergebracht bij nummer 2, tussen album " De brug over de Mississippi" en " Belle Star".
Geplaatst op 12/02/2012
Citeren
Ja, ik denk dat het inderdaad een probeersel was.
De Franse heruitgave van Kid Lucky werd terug onder de Lucky Luke reeks geplaatst. In het Nederlands is er bij mijn weten nog geen heruitgave geweest.
Maar de originele uitgaven waren toch wel als aparte reeks bedoeld. Ik denk dat de nummering dus wel juist staat.
Geplaatst op 12/02/2012
Citeren