Een serieuze turf is dit verzameld werk van de onlangs gelauwerde
Peter Pontiac.
Deze hardcover bevat zomaar eventjes 368 pagina's strips en illustraties van deze
underground tekenaar. Reken er dus op dat je enkele dagen moet uittrekken voor je hier mee klaar bent.
Neem zeker de tijd om de tekeningen in je op te nemen en van de details te genieten. Maar daar straks meer over. Het is een boek dat je langzaam consumeert en niet als een gek doorbladert. Dan kan je beter de Humo ter hand nemen.
Peter Pontiac is over de hele wereld gekend en bekend, berucht en beroemd.
Voor zijn totale loopbaan heeft hij in 2011 de
Marten Toonderprijs in ontvangst mogen nemen. Deze prijs, een luttele 25.000 euro, mag hij sinds 9 september op zijn rekening meetellen.
Hij tekent en maakt illustraties voor VPRO, NRC en OOR. Ook maakt hij boekomslagen allerlei. De toon van zijn verhalen is deels gebaseerd op zijn losbandig leven waarin sex, drugs en rock'n roll hem niet onbekend zijn. Muziek is vaak de rode draad in zijn illustraties en verhalen.
Het van zijn hand meest bekende verhaal bij het grote publiek is "
Kraut". De novel waarin hij zijn vader, de man met het foute verleden tijdens W.O. II, ten tonele brengt en weer verliest. van deze strip werd onlangs een herdruk uitgebracht.
En dan is nu eindelijk al zijn stripwerk gebundeld in een kanjer van een uitgave. Het verzameld werk gaat van 1969 tot 2011 en beweert dat alles wat Pontiac ooit heeft getekend hier in opgenomen is. (Niet zijn volledig verhaal Kraut, natuurlijk). Voor de die-hards van Pontiac een must-have als je weet dat de verhalen van hem zowat overal en nergens verschenen. Voor diegenen die Pontiac nog niet kennen en zich afvragen welke illuster persoon er nu achter die gerenommeerde prijs schuilgaat een manier om uitgebreid kennis te maken.
Eén constante in de tekeningen van Pontiac is de stijl en scenario. Vele tekenaars van zijn generatie streven de populariteit na en hebben gekozen voor het gemakkelijk en lonend werk Pontiac dus niet. Je was voor hem of tegen hem. Een tussensoort bestond er niet. En dat charmeert deze "echte Nederground"-tekenaar. Donkere tekeningen met enorm veel details. Achtergronden die je soms doen wegdromen en soms frappant realistisch en afstotend zijn.
Nochtans werden de meeste tekeningen gemaakt in zijn tekenkamer en had hij nauwelijks informatie om deze details in zijn tekeningen te brengen. Alles zat en zit in het hoofd van de kunstenaar.
Een van de mooiste verhalen volgens zijn broer Joost Pollman, de schrijver van het voorwoord in Rhythm, heeft Pontiac getekend voor een stichting die stripmakers vraagt om iets te tekenen voor invalide kinderen onder de noemer "teken mijn verhaal". Peter tekent een verhaal over Nassir, een Marokkaanse jongen die in een rolstoel zit. Supernassir werd de titel van het verhaal. In dit verhaal kon Pontiac zijn hele rijke waaier aan talenten kwijt. Zijn speciale paginacompositie, woordgrapjes en politieke satire, alles gegoten in een palet van schitterende kleuren.
En mocht je nog twijfelen na deze recensie om de toch wel dure strip aan te schaffen, nog één poging om je te overhalen. Deze zware klepper staat bovendien heel mooi in je boekenkast.
Voor een vijf minuten durend interview met deze man:
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=-wiW8xdUFb8De site van Peter Pontiac:
http://www.peterpontiac.nl/