Dit is het derde deel uit een reeks van zes, waardoor de reeks ongeveer in het midden zit. Al geruime tijd volgen we de lotgevallen van enkele overlevenden van het virus. Zij beantwoorden aan de roep van Moeder Abigail en trekken vanuit alle hoeken van de VS naar haar. Eindelijk komt de eerste groep aan bij de mysterieuze oude vrouw. Niet zonder slag of stoot natuurlijk. En ook de andere groepen krijgen nog hun deel van de miserie. Maar het is dan ook een dag-des-oordeelsverhaal natuurlijk.
Tot nu toe is dit verhaal grotendeels een roadmovie gebleken met een Bijbelse insteek. En een roadmovie blijft het nog een tijdje, maar in dit deel komen de religieuze verwijzingen sterker op de voorgrond. Je hebt het Noah-aspect, waarbij God eerst eens lekker met de grove borstel tekeer gaat om het kaf van het koren te scheiden. En daarna verschuift het verhaal naar een strijd tussen God en de Duivel, die elk hun pionnen naar voren schuiven, met als inzet: het overleven van de mens.
Wat me wel wat stoort: eens te meer zijn de wereld en de mensheid beperkt tot de USA en de USA'ers. Die Amerikanen toch...
Scenarist Roberto Aguirre-Sacasa blijft tot nu toe dicht bij het werk van King. De eerste helft van "The Stand" mocht er dan ook wel zijn. In mijn herinnering wordt het boek daarna wel wat langdradig. Hopelijk kan Aguirre-Sacasa daar iets aan doen. Hoewel het tempo naar mijn gevoel nu al wat vertraagt, verveel je je nog steeds geen moment met De Beproeving. Een goed scenario, geruggensteund door uitstekend, bijna-fotorealistisch tekenwerk van Mike Perkins, en je hebt een ijzersterke combinatie. En dan nog een mooi hardcover-jasje, wat wil een stripliefhebber nog meer.
Geplaatst op 12/06/2011
Citeren
Wat mij aan die Amerikaanse insteek ergert, is dat ze geweld erg plastisch tonen, gespreid over verschillende pagina's, maar als een koppel na lang twijfelen toch sex met elkaar heeft, dan krijg je twee plaatjes, voor en na, zodat we zeker geen naakt te zien krijgen.
Dubbele moraal noem ik zo iets.
Geplaatst op 18/02/2012
Citeren
't Zelfde in hun films he
Geplaatst op 18/02/2012
Citeren