De ontdekking / De zoektocht

Crew
Avatar Iyo74
6907
De Anne Frank Stichting ontwikkelde de albums “De ontdekking” (2003) en “De zoektocht” (2007) om als lesmateriaal te gebruiken in het vmbo (voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs), havo (hoger algemeen voortgezet onderwijs) en vwo (voorbereidend wetenschappelijk onderwijs). Nu werden deze 2 delen gebundeld door uitgeverij L. Gezien de drijvende kracht achter de creatie en het beoogde doelpubliek is onmiddellijk duidelijk dat je je als lezer vooral aan een historisch album mag verwachten waarin onderwijzen centraal staat en niet het brengen van een levensverhaal. Geen nieuwe Maus dus.

De ontdekking: in dit boek focussen de auteurs op de gevolgen van de Jodenvervolging voor individuele slachtoffers; met name de dagelijkse beslommeringen en de houding van de mensen tegenover Joden krijgen veel aandacht. Ook aan de beschrijving van de situatie in de Indonesische kolonie wordt ruim aandacht besteed. Om aansluiting te vinden bij de leefwereld van het doelpubliek creëerde men het volgende vertelsel: De tiener Jeroen stuit op de zolder van z'n oma op haar plakboeken uit de Tweede Wereldoorlog. Van z'n grootmoeder verneemt hij dan het verhaal van z'n familie uit die periode, en dat is niet steeds even fraai.
In De zoektocht wordt dieper ingegaan op de Jodenvervolging, de deportatie naar onder andere Auschwitz en de onmenselijke omstandigheden in de concentratiekampen. Ook dit gebeurt door vertelsels die de oma en haar omgeving doen aan Jeroen.

De auteurs slagen er in om een aangrijpend verhaal te brengen op een niveau dat vele jongeren kunnen begrijpen. Vooral het tweede album in deze bundeling confronteert met de onmenselijke wreedheden die Hitler en de zijnen begingen tegen o.a. de Joden. Het doel om de jeugd te informeren over deze zwarte periode in de geschiedenis van de mensheid wordt uitstekend bereikt zonder extreem te gaan shockeren. Soms is er een overvloed aan tekst - er moet dan ook heel wat uit de doeken gedaan worden aan onwetende tieners - maar storend is dit geenszins. Er zou kunnen gepleit worden voor meer diepgang, maar ik denk dat dit meer weggelegd is voor de begeleidende onderwijzer.

De tekenstijl van Eric Heuvel is heel herkenbaar en doet - tussen het grafische computergeweld van de huidige generatie strips - eerder oubollig aan. Maar laat dat er nu net voor zorgen dat de sfeer van deze strip extra goed de beschreven tijdsperiode in de verf zet. Verder een pluim voor het feit dat hij er in slaagt om de gruwelijke gebeurtenissen op een aanvaardbare maar toch doordringende manier neer te zetten.

Besluit: Met dit tweeluik brengen de uitgever en de Anne Frank Stichting een educatieve kijk op de tweede wereldoorlog. Zonder meer een werkstuk waar menig student heel wat kan en zal van opsteken. Dit soort uitgaves zouden er heel wat meer moeten zijn. Leren zou heel wat aangenamer en rendabeler worden. Ondanks de Nederlandse ondertoon is dit boek ook heel goed bruikbaar in het Belgisch onderwijs, zelfs voor een 5de en/of 6de leerjaar (groep 7 en 8).
Geplaatst op 17/05/2011 Citeren
Avatar
Iyo74
Geplaatst op 17/05/2011