Daytripper

3030
Auteurs : Fabio Moon & Gabriel Ba.
Inkleuring : Dave Stewart.
Uitgever : Vertigo.

Dit is een heel mooi boek. Heel mooi. Ik ben er mij nog over aan het bezinnen. Ik trip nog, om het zo te zeggen. Ik blijf er over nadenken en ik blijf me erover verwonderen. Ik ben ook blij dat ik het boek een nacht heb laten bezinken alvorens er iets over te schrijven.

Daytripper vertelt in tien losse hoofdstukken over het leven van Bras, een schrijver in wording, die om den brode doodsberichten schrijft voor een krant.
Elk hoofdstuk vertelt over een periode in zijn leven, kleine dingen, grote dingen, en elk hoofdstuk eindigt op dezelfde manier (maar telkens anders). Slices of live, zoals dat heet. De hoofdstukken staan niet chronologisch in het boek.
Door de gebeurtenissen en de terugkerende cast in de hoofdstukken, zijn ouders, vrienden en vriendinnen, begint er zich een prachtige puzzel te ontvouwen, die het leven van Bras beschrijft.
Dit gaat zo acht hoofdstukken door. Het negende hoofdstuk is helemaal anders, en maakt het boek nog een stuk interessanter (op een Morrisonesque manier zou ik bijna zeggen, m.a.w. het negende hoofdstuk is een beetje geflipt, voor wie Morr niet mocht kennen).
Het tiende en laatste hoofdstuk is weer compleet anders, en is echt een prachtig einde van het boek. Prachtig. Ik zat te glimlachen van plezier. Heel mooi. Een ode aan het leven, bijna. Andere mensen (zie de praise van anderen afgedrukt in het boek) barsten blijkbaar in tranen uit bij het lezen van de strip, ik moest dus glimlachen.

De tekeningen zijn prachtig, naar mijn mening. Maar ik ben dan ook een groot fan van de Zuid Amerikaanse tekenaars, en van Ba en Moon in het bijzonder. De tekeningen zijn niet te gedetailleerd, waardoor er een poëtische, dromerige sfeer gecreëerd wordt waar nodig, maar ze zijn wel gedetailleerd genoeg om niet verwarrend te zijn, m.a.w. ze vertellen het verhaal perfect, je weet direct wat er gebeurt en je ziet direct wie het personage is. De inkleuring van Dave Stewart is zoals altijd een grote meerwaarde.

De tweelingbroertjes Ba en Moon zijn meesters van de stripkunst. Ik was al fan van hun tekenstijl (strips op scenario’s van anderen), maar sinds het boekje De:Tales (Dark Horse) wist ik dat ze ook zeer goeie vertellers zijn. Daytripper bevestigt dit. Ik kan dit boek ten zeerste aanraden, voor mij is het een nieuwe klassieker bij Vertigo.

Vertigo site : http://www.dccomics.com/vertigo/comics/?cm=16721
Geplaatst op 08/02/2011 Citeren
spock
Geplaatst op 08/02/2011
Crew
13303
OK, 't is al goed, ik haal 'm in huis :)
Geplaatst op 10/02/2011 Citeren
Surya
Geplaatst op 10/02/2011
Crew
3333
Heel mooi, ik denk dat dit even ter hand neem ...
$tripofiel
Geplaatst op 10/02/2011
je bent niet alleen!
Royale de luxe
Geplaatst op 10/02/2011
3030
Ik hoop dat jullie het even goed vinden als ik. :D
Het is in de eerste plaats een, zoals ik al schreef, Slices of Life verhaal, met een twist. Verwacht dus geen wervelend avontuur of zoiets, maar wel een goed gemaakte en (volgens mij) prachtige strip over een schrijver die probeert rond te komen en die wij ondertussen leren kennen.
Geplaatst op 11/02/2011 Citeren
spock
Geplaatst op 11/02/2011
Awel, morgenmiddag ga ik naar Gent en ik zal het me aanschaffen zie.

Ba, da's toch de tekenaar van Top 10 geloof ik? Deze tekenstijl verschilt wel radicaal
Chris Van de Meerssche
Geplaatst op 11/02/2011
Heu, kleine vergissing, Top 10 is Ha, niet Ba.

bwahahaha
Chris Van de Meerssche
Geplaatst op 11/02/2011
3030
Ik heb gisteren Daytripper nog eens gelezen, en het was nu nog beter. Prachtig, deze strip. Het is echt een boek dat je eens moet opnieuw lezen om in te zien HOE goed het eigenlijk is. Ook ik dacht de eerste keer toen ik het las, na slechts enkele hoofdstukken, dat het boek wat overroepen was. maar zoals het in het boek staat, “no book is complete without its end”.

- Well, I guess it’s a story about death.
- Death ?
- It’s really about life, but death has a big part in it.
- I don’t like death.
-
No one really does. But truth is, like it or not, everybody dies.
Life is like a book, son. And every book has an end. No matter how much you like that book, you will get tot the last page, and it will end. No book is complete without its end. And once you get there, … only when you read the last words, you will see how good the book is.

It feels real.

Als je het boek opnieuw leest, let je meer op details, dingen die je mistte de eerste keer, en moet je niet wachten op het einde om in te zien hoe goed het boek is. Elk hoofdstuk apart blijkt ook een pareltje te zijn.

De broertjes zijn nog maar 35, dus we kunnen nog veel van hen verwachten.
Het is wat oneerbiedig om zeggen, maar om op zo’n jonge leeftijd al zo’n boek te maken, chapeau !
Geplaatst op 24/02/2011 Citeren
spock
Geplaatst op 24/02/2011
Gisteren Daytripper gelezen en, menneman 8o, als er dit jaar een betere strip verschijnt, dan is 2011 een extreem goed stripjaar geweest. Voor mij, net zoals voor spock, is dit de beste strip van dit jaar, op eenzame hoogte.

Misschien wordt het tijd dat we eens een Engelstalige strip als strip van de week nemen, dat is nog niet gebeurd?
Geplaatst op 29/07/2011 Citeren
belgianbingo
Geplaatst op 29/07/2011
Crew
13303
Ik denk niet dat dat al gebeurd is. Voor mij kan dat, als de anderen het er mee eens zijn
Surya
Geplaatst op 29/07/2011
Origineel geplaatst door belgianbingo
Gisteren Daytripper gelezen en, menneman 8o, als er dit jaar een betere strip verschijnt, dan is 2011 een extreem goed stripjaar geweest. Voor mij, net zoals voor spock, is dit de beste strip van dit jaar, op eenzame hoogte.

Misschien wordt het tijd dat we eens een Engelstalige strip als strip van de week nemen, dat is nog niet gebeurd?

kom maar af met een korte omschrijving. je weet waar je het moet achterlaten.
Royale de luxe
Geplaatst op 29/07/2011
Deal!
belgianbingo
Geplaatst op 29/07/2011
don't mind me
Royale de luxe
Geplaatst op 29/07/2011
Zonet gezien dat Daytripper 10 scores heeft gekregen en dus in de rangschikking staat van Beste strips. Het album staat momenteel op de 178ste plaats, wat op zich al erg goed is want de top 100 lijkt op momenten gebetonneerd. Als reeks staat Daytripper op de 83ste plaats. Alleen Preacher (op 28 ) en Pride of Baghdad (op 72) doen beter als niet-vertaald werk.
Geplaatst op 11/02/2012 Citeren
belgianbingo
Geplaatst op 11/02/2012
en nog steeds snap ik de fuzz niet over dit album... Maar bon ik val in herhaling.
Geplaatst op 11/02/2012 Citeren
Royale de luxe
Geplaatst op 11/02/2012
Crew
13303
I wasn't blown away, maar ik vond 't wel goed
Geplaatst op 12/02/2012 Citeren
Surya
Geplaatst op 12/02/2012