Witte Termiet 3: Jacht zonder genade

Witte Termiets rol als vaccinverschaffer lijkt uitgespeeld, en daarmee ook haar nut voor de Nautielse beschaving. Elimineren die handel, denken de plaatselijke verkozenen des volks. Maar dat blijkt niet zo eenvoudig. Witte Termiet beschikt namelijk over bijzondere krachten. Bovendien is ze eindelijk in staat om de mentale oproepen van haar 'zusje' op te vangen, zodat die haar kan helpen ontsnappen.
Tot overmaat van ramp voor de Nautielen heeft koning Uther van het Geosische volk beslist om hen aan te vallen. Hij beschikt immers over het schip van de 'ouden'...

Over de eerste twee delen van Witte termiet, heeft één van onze huisrecensenten zich al meer dan lyrisch uitgelaten (lees hier de recensie van deel 1 en deel 2).

Inderdaad, de tekeningen zijn om van te snoepen. Op de achterflap staat dat Patrizio Evangelisti "in de traditie werkt van Richard Corben". Dat kan ik alleen maar beamen. Prachtig geschilderde tekeningen, maar hij houdt gelukkig zijn vrouwen een stuk realistischer dan Corben zelf (lees: de borsten zijn niet zo groot als watermeloenen). De vaar- en vliegtuigen, de steden, de mensen, ... het zijn stuk voor stuk pareltjes. In dit laatste deel van de trilogie overheerst trouwens de actie, adembenemend in beeld gebracht door de tekenaar.

Het scenario zelf is niet slecht. De strijd tussen goed en kwaad is natuurlijk geen origineel gegeven, maar is al bij al redelijk uitgewerkt. Het verhaal zelf is bijna volledig een flashback, net als de voorbije delen trouwens. Vele tekenaars gebruiken dan een ander stijl of kleur om het onderscheid tussen het heden en het verleden te maken. In deze strip volstaat een eenvoudige tijdsaanduiding.

Wat me wel stoort, is dat dit zogezegd het einde van de trilogie is, maar het blijkt helemaal geen einde te zijn. Als het een open einde is, dan wel een erg knullig. De lezer wordt volledig in het duister gelaten over het lot van Witte Termiet of het neergeslagen Nautielenvolk. Heeft het Kwade gewonnen? Of zal het Goede overwinnen in een volgend deel? Blijkbaar zijn er zelfs in thuisland Italië geen verdere vervolgen verschenen. Tenzij de cover de oplossing aanreikt?
En waarom heet het personage Witte termiet? Ik zie haar geen enkele keer een houten balk opeten. Misschien kan een entomoloog mij een verklaring geven.

Slotsom: prachtige tekeningen, maar het einde van deze reeks laat je op je honger zitten.
Geplaatst op 21/12/2010 Citeren
Chris Van de Meerssche
Geplaatst op 21/12/2010
Crew
6907
Ik kan niet anders dan me aansluiten bij deze recensie!
Wat een ontgoochelend einde! Dit had ik echt niet verwacht van een zo hoog opgehemelde reeks. Dit is zelfs geen open einde, maar gewoon een non-einde.

Jammer. Echt jammer. Enkel een volgend deel kan dit goedmaken.
Geplaatst op 22/12/2010 Citeren
Iyo74
Geplaatst op 22/12/2010
Dat niet in de planning staat. Ik was ook totaal verrast en ben dan wat gaan surfen op de italiaanse website's die er wel toe doen qua strips en ben niets tegengekomen dat er op wijst dat er een 4de deel is.

Dat is heel spijtig. Dit voelt aan zoals een nooit afgewerkte reeks omdat de uitgevers niet meer wilden dat het verder ging door niet voldoende afzet...
Misschien moeten we de mannen maar overtuigen het in het NL uit te brengen... ?(
:P
Geplaatst op 22/12/2010 Citeren
Royale de luxe
Geplaatst op 22/12/2010
Niet te geloven, de boeken waren stuk voor stuk prachtig getekend en het verhaal dreef je echt naar het lezen van het laatste boek maar het einde is zo'n breuk van de stijl. Hier klopt iets niet en zit meer achter.

Dit voelt aan zoals een nooit afgewerkte reeks omdat de uitgevers niet meer wilden dat het verder ging door niet voldoende afzet...

Dit is de enige uitleg die logisch lijkt. Maar waarom dan toch nog vertalen naar het nederlands? Spreekt iemand wat italiaans hier, ik denk dat het antwoord wel ergens moet rondhangen op het internet.
Geplaatst op 14/02/2011 Citeren
Belgatom
Geplaatst op 14/02/2011
118
Na veel zoeken heb ik nog geen rechtstreekse antwoorden gevonden, maar te oordelen aan hun websites lijken de verschillende co-auteurs anno 2011 allemaal met compleet andere zaken bezig te zijn. :( :( :(

De drie vertaalde delen zijn in Italië in 2005, 2006 en 2007 uitgekomen, mooi achter elkaar. Daarna : niente!

We zijn nu 4 jaar later. Er lijkt dus weinig hoop te bestaan voor deze schitterende reeks. En dat is als stripliefhebber toch echt wel om uw kas op te vreten!
Geplaatst op 15/02/2011 Citeren
scifiwim
Geplaatst op 15/02/2011
Tja dat is niet de eerste keer dat er reeksen niet worden afgewerkt, ondanks hun succes... een ruzie, meningverschil, enz... . ligt al te dikwijls aan de basis.

Ik wacht nog steeds op het einde van Skydoll... een andere goede SF reeks... zucht en het duurt al zo lang voor een strip volledig tot stand komt. Het is steeds een afgang voor de auteurs tegenover hun fans vind ik.
Royale de luxe
Geplaatst op 15/02/2011
Crew
6907
Origineel geplaatst door Belgatom
Dit is de enige uitleg die logisch lijkt. Maar waarom dan toch nog vertalen naar het nederlands?

Dat snap ik dus ook niet! Er is toch genoeg (eindigend, afgewerkt) materiaal om te vertalen? Als de Nederlandstalige lezer op dit gebied al geen zekerheid meer heeft, waar gaan we dan naartoe?
Los daarvan: de uitgevers kunnen dit toch voorzien na -laten we zeggen- het tweede deel? Geef dit door aan de auteurs, die op hun beurt dan een deftig einde kunnen uitwerken en iedereen tevreden stellen...
Iyo74
Geplaatst op 15/02/2011
IK ben ook wat gaan grasduinen op het internet en kwam terecht op een blog waar volgende staat.

Nel 2004 pubblica con Pavesio il 1° volume della saga in 6 volumi di Termite Bianca uscita in Italia e in Francia.

Dus moeten er nog 3 volumes volgen maar er staat nergens geen release datum.
Royale de luxe
Geplaatst op 15/02/2011
In een interview met de auteur heb ik menen te ontwaren (mijn Italiaans beperkt zich tot wat passieve kennis) dat het slechts de eerste cyclus betreft. Er zou ook een animatiefilm in de maak zijn.

In een ander interview uit 2008 zei Marco Bianchini bezig te zijn aan de tweede cyclus. Een datum voor een tweede cyclus heb ik niet gezien... (maar mijn Portugees is nog slechter dan mijn Italderaans)
Chris Van de Meerssche
Geplaatst op 15/02/2011
ah, ben blijkbaar niet de enige die aan't zoeken is...
Chris Van de Meerssche
Geplaatst op 15/02/2011