Willy Vandersteen was 'Kaproen'

3030
Willy Vandersteen, de geestelijke vader van ‘Suske en Wiske’, tekende tijdens de tweede wereldoorlog antisemitische spotprenten.
http://www.stripturnhout.be/2010/09/willy-vandersteen-tekende-antisemitische-spotprenten

http://www.stripturnhout.be/wp-content/uploads/2010/09/kaproen.jpg
Geplaatst op 13/09/2010 Citeren
spock
Geplaatst op 13/09/2010
Crew
13303
Ah, wisten we dat nog niet? Of was het nog niet officiëel?
Surya
Geplaatst op 13/09/2010
3030
Voor zover ik al heb kunnen lezen (ik zit op het werk ;) ) hebben de historici, betaald door de erven Vandersteen, nu pas hun resultaten bekend gemaakt. Maar het was inderdaad al langer bekend.

Maar Vandersteen maakte evenzeer antinazi tekeningen ook, hoor. Volgens de tekst.
spock
Geplaatst op 13/09/2010
Dat is dan spijtig dat je dat ook niet in je eerste post vermeld... nu schilder je hem een beetje af als racist toch?
Royale de luxe
Geplaatst op 13/09/2010
Origineel geplaatst door Royale de luxe
Dat is dan spijtig dat je dat ook niet in je eerste post vermeld... nu schilder je hem een beetje af als racist toch?

Je zal fascist bedoelen, hoewel "linkse" jongens die 2 wel eens durven verwarren is er toch wel een enorm verschil.

Een voorbeeld: de "rascisten" van tegenwoordig zijn ( meestal ) tegen moslims.
Wel "fascisistisch Duitsland was niet enkel serieus vriend met een groot deel van de Arabische wereld, er was zelfs een moslim-divisie in de SS met eigen tuniek met de halve maan erop.
Centauri167
Geplaatst op 13/09/2010
351
dju te laat met plaatsen blijkbaar lol.
ik was er jaren geleden al mee bezig maar nu het officieel is,zit ik toch met een groot damn gevoel,de willy,maar hij blijft mn favoriet.
maar zoals ik jaren geleden en vele anderen ook al gezegd hebben,toen wisten ze niet beter,vergeet niet dat de mensen niet zo op de hoogte van alles waren als nu he,velen wisten op het einde van de wereldoorlog niets af van joden of concentratiekampen.
en dan nog,ok ik praat niets goed maar euhm,tis oorlog,geen geld of eten,probeer dan maar eens voor vrouw en kind te zorgen he,als die paar "domme" tekeningen voor brood op de plank toen gezorgd hebben...
er zijn er veel die erger gedaan hebben en zich verijkt hebben op anderen hun levens zonder boe of ba.
en trouwens mensen,hoe lang is dat allemaal niet geleden :rolleyes:
wat ik ergens een dubbel gevoel bij heb is dat de vandersteen kinderen maar weer eens iets gevonden hebben voor uit te melken(volgend jaar verschijnt er een boek van)"oh nee we schamen ons maar we gaan er toch maar een boek over uitbrengen dat ons geld zal opbrengen.."
nu herinner ik me terug waarom ik met suske en wiske gestopt ben ook al was ik er verslaafd aan.
maar bon in het laatste nieuws was het ook breed uitgesmeerd :rolleyes:

http://nieuws.be.msn.com/binnenland/artikel.aspx?cp-documentid=154658587
lagaffe
Geplaatst op 13/09/2010
Crew
7894
Origineel geplaatst door Centauri167

Je zal fascist bedoelen, hoewel "linkse" jongens die 2 wel eens durven verwarren is er toch wel een enorm verschil.

Aangezien het hier om anti-joodse spotprenten gaat, kan je hier wel degelijk spreken van racisme. Ook zigeuners en zwarten stonden bij de nazis op het lijstje van minderwaardige medemensen.
Die moslim-divisie zal allicht nuttig kanonnenvlees geweest zijn, maar of ze evenwaardig waren aan hun arische meesters...?
Veter
Geplaatst op 13/09/2010
Origineel geplaatst door Veter
Origineel geplaatst door Centauri167

Aangezien het hier om anti-joodse spotprenten gaat, kan je hier wel degelijk spreken van racisme. Ook zigeuners en zwarten stonden bij de nazis op het lijstje van minderwaardige medemensen.
Die moslim-divisie zal allicht nuttig kanonnenvlees geweest zijn, maar of ze evenwaardig waren aan hun arische meesters...?

www.verzet.org/content/view/477/29/

Dit zou normaal een link moeten zijn met meer info, en ja, kanonnenvlees waren ze, maar als je de verliezen bij de SS zag, waren de Duitse jongens dat natuurlijk ook.

Maar men punt was, dat hoewel beide heel veel gelijkenissen hebben, er wel degelijk een serieus verschil bestaat tussen fascisme en rascisme.
En in die tijd waren de mensen met "rare gedachten" over bv. de Joden, bijna altijd fascisten en bijna nooit rascisten zoals we die de dag van vandaag kennen.
Geplaatst op 14/09/2010 Citeren
Centauri167
Geplaatst op 14/09/2010
3030

Ik doe juist niks.
Ik neem de titel over van het artikel (de eerste zin), en dat is correct van mij.
Ik heb helemaal geen oordeel over Vandersteen, niet over de mens en niet over zijn werk. Wat hij deed, is enkel en alleen zijn verantwoordelijkheid.
En iemand die spotprenten maakt over joden, is ook wel een beetje een euh... rascist/fascist/antisemiet (vul zelf aan, al naargelang bovenstaande definities).
spock
Geplaatst op 14/09/2010
481
Origineel geplaatst door lagaffe
,toen wisten ze niet beter,vergeet niet dat de mensen niet zo op de hoogte van alles waren als nu he,velen wisten op het einde van de wereldoorlog niets af van joden of concentratiekampen.
en dan nog,ok ik praat niets goed maar euhm,tis oorlog,geen geld of eten,probeer dan maar eens voor vrouw en kind te zorgen he,als die paar "domme" tekeningen voor brood op de plank toen gezorgd hebben...

Mensen die zeggen dat ze aan het einde van de oorlog van niets wisten liegen. Iedereen kon zien dat de Joden opgepakt werden en dat ze niet terug kwamen. Dit gaat over collaboratie met de bezetter, en daar zie ik geen verzachtende omstandigheden voor.
Waldorf
Geplaatst op 14/09/2010
763
Origineel geplaatst door Waldorf
,toen wisten ze niet beter,vergeet niet dat de mensen niet zo op de hoogte van alles waren als nu he,velen wisten op het einde van de wereldoorlog niets af van joden of concentratiekampen.

Mensen die zeggen dat ze aan het einde van de oorlog van niets wisten liegen. Iedereen kon zien dat de Joden opgepakt werden en dat ze niet terug kwamen. Dit gaat over collaboratie met de bezetter, en daar zie ik geen verzachtende omstandigheden voor.

Grappig Waldorff... ik had precies hetzelfde stuk tekst geselecteerd.

Niet zo op de hoogte waren?? Met alle respect maar dat lijkt me een naief standpunt. Kijk alleen maar naar de jaren voorafgaande aan de oorlog. Het was toch al heel wat jaartjes duidelijk dat de Joodse bevolking het zwaar te verduren had in duitsland en dat de repressie gradueel steeds meer werd opgevoerd (ik noem bijvoorbeeld de Neurenberg rassenwetten en de Kristalnacht).

Ook het verdwijnen van Joodse mensen in het verloop van de bezetting moeten toch belletjes doen rinkelen. Nee... het is absoluut niet waar dat mensen aan het einde van de oorlog pas wisten dat er iets met de Joden was gebeurd en dat argument doet eerlijk gezegd mijn bloed koken..

Bij het maken van deze tekeningen lever je door mee te werken een deel van je morele zeggenschap in volgens mij. Brood op de plank in een moeilijke tijd zou geen argument mogen zijn. Er zijn ook genoeg cartoonisten geweest die besloten hebben niet met de Nazi's mee te werken ondanks de druk die ze ervoeren. Sommigen mensen buigen echter en kiezen de weg van de minste weerstand. Helaas toch vaak de meerderheid en blijkbaar is Vandersteen er daar één van geweest.
Rutger
Geplaatst op 14/09/2010
Eigenlijk toch wel best grappig hé, meezuilen met de fascisten geeft toch mooie carrierekansen, van Paus tot zeer bekend striptekenaar.
Centauri167
Geplaatst op 14/09/2010
Nog wat beeldmateriaal van de VRT
http://www.deredactie.be/permalink/1.863485

En nu we toch bezig zijn:
- het originele In Memoriam van het journaal
http://www.cobra.be/permalink/1.852635
- een lange reportage over Vandersteen uit 1976, alstemblieft!
[URL=www.cobra.be/permalink/1.852617]www.cobra.be/permalink/1.852617[/URL]
Geplaatst op 16/09/2010 Citeren
belgianbingo
Geplaatst op 16/09/2010
1739
Origineel geplaatst door belgianbingo
Nog wat beeldmateriaal van de VRT
http://www.deredactie.be/permalink/1.863485

En nu we toch bezig zijn:
- het originele In Memoriam van het journaal
http://www.cobra.be/permalink/1.852635
- een lange reportage over Vandersteen uit 1976, alstemblieft!
[URL=www.cobra.be/permalink/1.852617]www.cobra.be/permalink/1.852617[/URL]

Bedankt, heb ervan genoten. (y)
Geplaatst op 19/09/2010 Citeren
mi-jah
Geplaatst op 19/09/2010
351
en zeggen dat ik dat boekje "zo zag brussel die dietsche militant"verschillende keren aan spotprijs tegen gekomen ben en toch maar niet gekocht heb omdat ik het niet geloofde dat het van vandersteen kwam.wedden dat het nu voor prijzen te koop aangeboden en verkocht zal worden?
en waarschijnlijk al dan niet echt of vals kaproen tekenmateriaal ook,de ene zijn dood is de andere zijn brood zeker :rolleyes:
Geplaatst op 19/09/2010 Citeren
lagaffe
Geplaatst op 19/09/2010
3030
Geplaatst op 04/10/2010 Citeren
spock
Geplaatst op 04/10/2010
351
die moet ik hebben! 8o
thx voor de tip!
Geplaatst op 04/10/2010 Citeren
lagaffe
Geplaatst op 04/10/2010
3030
Geplaatst op 05/10/2010 Citeren
spock
Geplaatst op 05/10/2010
351
zojuist de humo gekocht,een 6 tal blz over vandersteen met de voor mij nog onbekende "beschuldigende" tekeningen tussen de texten.
ik vind de cover toch wel wat ...mja er wat over(mss omdat ik vandersteen fan ben)
gaat er iemand links geven?want mn printer werkt nog altijd niet.
ik heb direct wat door het intervieuw gebladerd en wat me opvalt is dat vandersteen er toch echt wel word in afgekraakt als collaborateur...
een beetje objectiviteit mocht wel humo! :rolleyes:
lagaffe
Geplaatst op 05/10/2010
481
wat me opvalt is dat vandersteen er toch echt wel word in afgekraakt als collaborateur...
een beetje objectiviteit mocht wel humo! :rolleyes:

Wel, objectief gezien was Vandersteen toch een collaborateur. Ja, het is 70 jaar geleden, en ja, er waren mensen die erger dingen deden, en ja, er was armoede ten huize Vandersteen. Maar hij heeft meegedaan met den Dolf. Hij moet niet in den bak daarvoor, maar we moeten dat ook niet proberen goedpraten.
Waldorf
Geplaatst op 05/10/2010
351
nee ok goedpraten niet,maar het waren "maar" een paar prenten die hij getekend heeft,nergens is te bekennen dat hij een politiek standpunt had,dat is algemeen geweten,en ja hij heeft de fout gemaakt van die tekeningen te maken,maar als dat voor wat brood op de plank zorgde als je gezin zat te verhongeren,wie zou het niet doen?
het is makkelijk nu te zeggen van dit en dat was fout en schuldig etc maar wat(en zeker de jongere generatie)niet goed snapt blijkbaar is dat in "diene ouwe tijd" de mensen niet beter wisten,ze dachten daar allemaal niet bij na voor de concequenties enzo.zoals vroeger was het normaal dat er zelfs in een jommeke! als eens negerke of he gij zwarte werd geplaatst,niemand stond erbij stil dat dat mss wat fout was,moest dat nu gebeuren zouden er direct provessen over racisme en al volgen.
ja ik weet ze zullen zeggen,mij maak je niets wijs dat de mensen van niets wisten,toch was het zo,als ik mn grootouders hoor vertellen van toen,vroeger wisten ze wat er gebeurde tot op het einde van het dorp en dat was het,dus mja.maar okok het had niet mogen gebeuren idd,maar toch...
lagaffe
Geplaatst op 05/10/2010
481
nee ok goedpraten niet,maar ...

:rolleyes:
Waldorf
Geplaatst op 05/10/2010
351
http://www.humo.be/tws/deze-week/21095/suske-en-wiske-en-de-collaborerende-cartoonist-hoe-fout-was-willy-vandersteen-echt.html

zou leen vandersteen ook een percentage van de verkoop van deze humo krijgen net als de weduwe van hergé op alles waar kuifje op stond geld uit molk? :rolleyes:
lagaffe
Geplaatst op 05/10/2010
351
Geplaatst op 06/10/2010 Citeren
lagaffe
Geplaatst op 06/10/2010