Ik heb dit weekend de 2 films van XIII gezien. Ze hebben het algemene verhaal van delen 1, 2, 4 en 5 genomen, en in 3u gegoten. Uiteraard zijn er dingen gesneuveld, maar ze hadden wat mij betreft toch iets dichter bij het origineel mogen blijven. Dat de vermoorde president een vrouw is en zo, maakt niet zo veel uit, maar er zijn andere dingen. Zie onder.
Verder had ik de hele tijd het gevoel naar een lage TV aflevering te kijken en, jawel, de regisseur is vooral bezig met CSI en aanverwanten. Dit had een iets grootsere aanpak gemogen. Ik vermoed dat er ook budgetaire redenen zijn, maar misschien hadden ze creatieve ipv gemakkelijke oplossingen moeten zoeken.
OK, mijn opmerkingen dus (SPOILERS!!!!)
- Jones heeft een voornaam, en wordt soms gewoon met haar voornaam aangesproken. Glups!
- Er wordt veel tijd genomen om het verhaal van boek 1 uit te werken. Daarom gaat hij maar vlug vlug waar de indiaan gaat. Het gaat allemaal nogal vlotjes en er worden bepaalde dingen niet of nauwelijks uitgelegd, waardoor het allemaal nogal toevallig lijkt.
- Delen 4 en 5 zijn zowat de beste uit de serie. Helaas komt de militaire basis zo goed als niet aan bod. ff binnen springen, zien dat ze een A-bom bouwen en weer weg. Ehm? Deel 5 gaat over de grote wargames die plaats vinden. Nergens te bespeuren. Beiden zijn vervangen door doordeweekse elementen die je in vele thriller en misdaad series als 24 kan tegenkomen, veel kleiner van schaal.
- Zowel Amos als de Mangoest zijn (veel) te jong en niet kaal. Maar ze stralen vooral te weinig karakter uit. Vooral de Mangoest had veel sterker naar voor mogen komen, ik vond hem nogal flauwtjes. Hiervoor hadden ze een acteur kalieber Anthony Hopkins voor nodig, geen Val Kilmer.
En wat vonden jullie er van?
Geplaatst op 03/02/2009
Citeren
Interessant, dank je, Surya!
Iemand al de Largo Winch film achter de kiezen?
Geplaatst op 03/02/2009
Citeren
Voila, hij staat erop & deze avond ga ik eens kijken naar het eertse deel... :D
Laat hier even weten wat ik er van vond??? ?(
Geplaatst op 05/02/2009
Citeren
Graag, misschien ben ik wat te negatief :)
Geplaatst op 05/02/2009
Citeren
Ik denk dat het verdomd moeilijk is om XIII op een goede manier te verfilmen vermits de strips zeer goed op elkaar volgen en het spannend blijft tot de laatste aflevering. Ze hadden er beter een serie van gemaakt gelijk Prison Break of 24 dan hadden ze veel meer succes gehad
Geplaatst op 05/02/2009
Citeren
Als je deze bekijkt zonder de reeks
XIII in je achterhoofd valt het eigenlijk wel mee, maar...
Indien je het scenario van de reeks kent ben je ietwat ontgoogeld met het eindresultaat, er zijn te veel goede dingen weggelaten/veranderd (zoals
Surya aangeeft) die de reeks boven de middelmoot brengt!
EN ik moet toegeven als $tripfanaat ben ik toch sterk ontgoogeld met het eindresultaat, maar een vriend (een $tripleek wel te verstaan) die meegekeken heeft vond dit best wel een goede film (deel 1+2)!?
Geplaatst op 05/02/2009
Citeren