Jason Brice, deel 1

genre: thriller, mysterieverhaal, spanning met een vleugje horror en een paranormaal sfeertje

Ik heb deze strip aangeschaft na het lezen van Cuppenh’s recensie en heb er geen spijt van gehad. Van deze strip gaan er inderdaad geen dertien in het dozijn. Het is een zeer spannend verhaal, rechttoe rechtaan, dat ik in een ruk heb uitgelezen. Net als Cuppenh ben ik niet erg gecharmeerd van de tekeningen, maar ze zijn wel functioneel. Een goede symbiose tussen beeld en tekst waarborgt een helder verhaal.

Waar gaat het over? Heel in het kort: In een document worden voorspellingen gedaan vol dood en onheil met betrekking tot ene Theresa Pendergast. De voorspellingen komen uit ondanks de bemoeienissen van privéspeurder Jason Brice.

In mijn recensie over ‘De Pandorabox’ zei ik al dat Alcante uitstekende plots kan bedenken en ook de vertellingen vakkundig opzet. Ondanks dit alles kan ik aan het verhaal verder niets bijzonders ontdekken en verschil ik van mening met Cuppenh. Talloze vertellers in film en boek zijn op vergelijkbare wijze als Alcante tewerk gegaan, met veel spanning en suspense als gevolg. Maar misschien wordt het allemaal nog veel beter, want ‘Wat geschreven staat’ bergt nog veel mogelijkheden in zich.
De geschiedenis met de s.s. Titan, die op vergelijkbare wijzen ten onderging als de Titanic, roept bij de lezer vragen op; ik hoop dat Alcante hierop verder zal borduren. Het zou me zeer tegenvallen als Jason Brice in het volgende deel gewoon aan een nieuw avontuur begon en ons met het mysterie van Morgan Fatoy zou opschepen, want deze geheimzinnige schrijver vormt het meest intrigerende aspect van deze strip. Wie is die Nostradamus van het noodlot? Ik kijk uit naar deel 2.
Geplaatst op 31/10/2008 Citeren
Hans Bekker
Geplaatst op 31/10/2008
1350
Als aanvulling wens ik mijn commentaar hieraan toe te voegen die ik eerder reeds schreef binnen de rubriek : " laatst gelezen".

Deze week het eerste deel van Jason Brice - Wat geschreven staat, gelezen.
Voor mij is dat één van de beste nieuwkomers van dit jaar.
De tekeningen zijn van Jovanovic ( gekend van de uitstekende trilogie Geheimen, De slang onder het ijs) en scenarist Alcante ( pseud. Didier Swysen) ( gekend van de 8-delige, uitmuntende reeks Pandora Box ).

Het verhaal situeert zich in het Londen van 1920 en stijl en scenario dompelen je onder in de ( vermoedelijke) sfeer van die dagen. Kort samengevat gaat het verhaal over een jonge vrouw, Theresa Pendergast, die bij de aankoop van een traditionele woonst een boekje ontdekt met de titel " De moord op Theresa Pendergast" Shocked ....
Ze roept dan ook de hulp in van Jason Brice, een soort frissere versie van Sherlock Holmes ( ook hij durft wel eens de opiumpijp te frequenteren in de duistere buurten van Londen) om haar te helpen.
Nadat een aantal voorspelde feiten uit het boek blijken uit te komen en zeker nadat blijkt dat de verdwenen auteur ervan in 1902 een boek schreef " The Titan" waarbij hij haarscherp beschreef hoe de Titanic in ...1912 aan zijn einde zou komen, slaat de paniek toe.....
De rest moet de geïnteresseerde lezer zelf maar ontdekken ....
Geplaatst op 07/11/2008 Citeren
Deecee1
Geplaatst op 07/11/2008
Ik merk dat ik de rubriek 'Laatstgelezen' beter moet volgen. 'De slang onder het ijs' heb ik ook met plezier gelezen, al achtte ik de tekeningen maar zeer matig. De 'Pandorabox' heb ik indertijd uitgebreid besproken en vond ik ernstig tekort schieten, ondanks Alcantes kwaliteiten.

Sherlock Holmes gebruikte (net als zijn schepper) regelmatig morfine en verschilde dus niet zoveel van Jason Brice.

Bedankt voor je toevoeging. Deze strip is voldoende belicht, lijkt mij zo.
Geplaatst op 08/11/2008 Citeren
Hans Bekker
Geplaatst op 08/11/2008