Guus Slim nr 1

Crew
1519
De eerste druk van Guus Slim 1 heeft geen 1 (ze is namelijk niet genummerd)

[EDIT]
STOP ho halt. Even wachten. Ik zie wel meer dingen bij Guus. Ik moet ze eerst op een rijtje zetten, dan kunnen ze allemaal in een keer gedaan worden, er komt dus nog een EDIT met de complete gegevens.

[EDIT2]
De eerste vijftien titels zijn de herdrukken. Hieronder de relevante informatie van de eerste drukken:

1: niet genummerd - "Guus Slim zoek't uit" op twee regels - jaar = 1958
2: "Guus Slim zoek't uit" op twee regels - jaar = 1959
3: "Guus Slim zoek't uit" op twee regels - jaar = 1960
4: "Guus Slim zoek't uit" op twee regels - jaar = 1961
5: 'Dupuis' in vette letters - jaar = 1962
6: cover bijna hetzelfde; maar origineel is groter formaat - onderaan een cm meer (waar dus meer balk en tak te zien is) - jaar = 1963
7: cover idem als bij 6 - jaar = 1964
8: cover idem als bij 6 - jaar = 1965
9: cover gelijk aan herdruk - jaar = 1966
10: cover gelijk aan herdruk - jaar = 1967
11: cover gelijk aan herdruk - jaar = 1969
12: cover gelijk aan herdruk - jaar = 1971
13: cover gelijk aan herdruk - jaar = 1972
14: cover gelijk aan herdruk - jaar = 1972
15: cover gelijk aan herdruk - jaar = 1973

16: is volgens mij goed. Ik weet niet of hier ooit een herdruk op is geweest.
Geplaatst op 27/05/2008 Citeren
cuppenh
Geplaatst op 27/05/2008
Crew
3657
u weet heel veel...

hebt u veel reeksen ? of is het uit catalogen dat u die informatie haalt?

:D

T.I.A
T.I.A
Geplaatst op 27/05/2008
Crew
1519
Hallo T.I.A,

Ik koop strips sinds 1969 en ben sinds 1972 (toen ging ik van school af en kreeg een betaalde baan - meer geld om te besteden, dus) verwoed verzamelaar van de nederlandstalige strip. In den beginne was ik nog zo vermeten om alles te vergaren en te completeren. Maar dat is een onmogelijke taak, vooral nu, nu er speciale lage drukoplages voor gesigneerde luxe albums voor een sappige prijs zijn verschenen. En natuurlijk de gigantisch explosief expanderende reclamemarkt waar bij elk niemandalletje al een of andere strip wordt aangeboden.
Bovendien heb ik tegen het einde van de zestiger jaren de HIPs ontdekt en de daaraan gerelateerde classics. De Marvel-stijl imponeerde me geweldig, veel meer karakterontwikkeling dan de doorsnee verhaaltjes van DC. Vanaf 1972 dus ook veel Marvel Comics via de post in Amerika besteld. Op een gegeven moment ca. 1991 ben ik gestopt met de nederlandse vertalingen, omdat ik toch de originelen al kocht.
En vanaf "One More Day" en "Brand New Day", waar Marvel Spider-man 30 jaar terug in het verleden neerzet ben ik ook ontzettend gekrompen in de aanschaf van de Marvels.
Als ik een schatting moet maken van de aantallen zou ik zeggen:
nederlandstalige albums, inclusief de 'classics' en de weekbladen: ca. 23000
originele Marvel Comics, inclusief een paar honderd DC: ca: 9000
TIP: voor een aantrekkelijke prijs/artikel-verhouding moet je eens kijken naar de Marvel ESSENTIAL tradepaperbacks. Pakweg 23 comics in zwartwit voor ca 15 dollar. Zo kun je bv. betrekklelijk goedkoop de originele X-Men verhalen vanaf het begin verzamelen... (Voor DC-fans is er het vergelijkbare SHOWCASE presents..) (Vooral nu de dollar zo laag staat)

Dus om het in andere woorden te zeggen: alle bijdragen/opmerkingen zijn afkomstig uit eigen inhoud.
Het zal nog een behoorlijke tijd duren voor ik mijn onderschrift kan veranderen in 'mijn collectie' - er valt nog veel toe te voegen/op te bouwen.

Zo, en nu ga ik mijn Guus Slim-reeks weer terug in de kast zetten...
cuppenh
Geplaatst op 27/05/2008
Crew
7894
cuppenh, bedankt voor deze info!
Ik hou me even bezig met dit aan te vullen en aan te passen.

http://www.stripinfo.be/strip.php?reeks=2037
Veter
Geplaatst op 27/05/2008
1350
Cuppenh, ik ben jaloers op je eerste drukken van Alex. en Blake en Mortimer ;)
Deecee1
Geplaatst op 27/05/2008
Crew
3657
De meeste reeksen van Marvel (JP) heb ik ingegeven ook veel classics nederland,lektuur ... ik ben nl verzamelaar van bijna alle nederlandstalige comics + gewone belgische strips zoals urbanus,rode ridder,kiekeboe...

maar mijn grootste passie is paling en ko

T.I.A
Geplaatst op 28/05/2008 Citeren
T.I.A
Geplaatst op 28/05/2008