De zwerver

genre: sprookje(s)

Dit is het verhaal van de zwerver die komt en gaat. Hij is overal waar op hem gerekend wordt. Als er bij de oogst handen tekort komen is daar de zwerver. Als er een koe ziek is weet de zwerver raad. Moet er een schaap geslacht worden, vraag het de zwerver. In vele dorpjes in de Ardennen is de zwerver te vinden in de kroeg, waar iedereen luistert naar zijn verhalen.
De zwerver is een eenling, misschien een eenzaam mens. Ondanks zijn goede inborst blijft hij een vreemde, gewantrouwd door de pastoor en de kleinzielige burger. De gang van de eenzame leidt ten slotte naar de vergetelheid.

De zwerver staat als rasverteller ook in het centrum van de Ardense sprookjeswereld. Kabouters en feeën bevolken de bossen en akkers. Vreemde krachten spelen er een rol. Onbegrijpelijke verschijnselen doen de bewoners soms fluisteren. De verteller springt van de hak op de tak en de sprookjes vermengen zich met zijn eigen levensverhaal.

Als de kleine Lotte door koboldjes wordt ontvoerd, is het de zwerver die haar redt en haar in het bos op haar gemak stelt door een verhaaltje te vertellen over een meisje dat door een ulaan wordt meegenomen. Als Lotte’s vader zijn dochter met de zwerver in het bos aantreft, loopt het met de zwerver net zo af als met de ulaan waarover hij vertelde. De scheiding tussen sprookje en werkelijkheid is weggevallen.

De vergetelheid waarmee het leven van de zwerver eindigt is maar schijn, Hausman brengt hem weer tot leven en de verteller vertelt zijn eigen verhaal of sprookje, waarbij de fraaie tekeningen in herfstige tinten zo prachtig aansluiten.

De warrigheid van het geheel is hier geen nadeel, maar draagt bij tot een sfeer die de gebroeders Grimm niet overtreffen. Als je helemaal niet om sprookjes geeft, laat deze voortreffelijke strip dan liggen. Heeft de verbeelding van het kind je niet verlaten, haast je dan dit album aan te schaffen.
Geplaatst op 01/11/2007 Citeren
Hans Bekker
Geplaatst op 01/11/2007
Crew
13303
Ik stoorde me niet aan het sprookjesachtige en zo, maar het verhaal kabbelt gewoon lichtjes voort (niets op tegen) zonder ergens heen te gaan (hoeft niet perse, maar is altijd handig als dat wel het geval is) en stopt dan zomaar opeens. Uiteindelijk vond ik het maar bijzonder flauw en zwak uitgewerkt. Dit had een prachtalbum kunnen worden, maar uiteindelijk zijn enkel de tekeningen geslaagd (zo lang je je niet stoort aan de compleet van de pot gerukte verhoudingsfouten)
Geplaatst op 08/11/2007 Citeren
Surya
Geplaatst op 08/11/2007
Ik noemde het geheel 'warrig', waarmee ik bedoel dat een duidelijke verhaallijn ontbreekt. In dit geval heb ik er niet zoveel moeite mee, maar daarmee is het gebrek er niet minder om.
Ik val ook niet zo over die verhoudingsfouten, maar een ander ergert zich misschien rot.
Dat ik het een schitterende strip noem, is eigenlijk best wat overdreven, maar soms schrijf je dingen uit een opwelling of omdat het zo lekker bekt.
Ik ben het wel met je eens, behalve op een punt. De strip gaat echt wel ergens heen en eindigt niet zomaar. Ik vind het verhaal van de ulaan, waarbij werkelijkheid en verdichtsel in elkaar overgaan, juist een goed einde. Het verdwijnen van de zwerver is een punt achter zijn leven en de strip.
Een groot minpunt acht ik het feit dat de hele ontvoering van Lotte en het daarbijhorende verhaal van de ulaan relatief veel papier vraagt, terwijl er relatief zo weinig aan vooraf is gegaan. Anders gezegd: het einde is het beste deel.

Dit soort discussies geven aan dat recensies slechts beperkte waarde hebben. Ik kom hier zeker nog een keer op terug.
Geplaatst op 08/11/2007 Citeren
Hans Bekker
Geplaatst op 08/11/2007
Crew
7894
Ik stoorde me ook niet aan de vreemde verhoudingen (Hausmans stijl toch?). En ik heb me ook laten meedrijven met het sprookjesachtige, 'warrige' verhaal. Maar inderdaad had er waarschijnlijk meer ingezeten.
En weer een mooie recensie Hans!
Geplaatst op 09/11/2007 Citeren
Veter
Geplaatst op 09/11/2007