Classix

Crew
6907
Ik heb net gemerkt dat de albums uit de Classix-reeks als aparte reeksen zijn ingegeven en dat die reeksen zijn ondergebracht in een collectie.
Volgens mij is dit onterecht, omdat van elk verhaal slechts 1 album zal verschijnen en omdat 'Classix' wel degelijk de naam van een reeks is, en niet van een collectie.

Treden anderen mij hierin bij, of niet?

En dan nog een laatste bemerking: als naar de collectie "Classix" gekeken wordt, klopt de nummering niet, ondanks het feit dat ze bij de albums wel correct is ingegeven. Oliver Twist moet op 1 staan; Ben Hur op 2; Cyrano op 4
Geplaatst op 16/06/2007 Citeren
Iyo74
Geplaatst op 16/06/2007
Crew
13303
Ik zie niet waarom Classix een reeks zou zijn en Vrije Vlucht een collectie? Behalve dat het allemaal verstrippingen zijn van bekende verhalen, hebben de albums helemaal niets met elkaar gemeen, dus zie ik niet waarom het als reeks zou moeten gezien worden?

Een reeks dient om bij elkaar horende albums te groeperen, een collectie om reeksen met een bepaalde band (gelijkaardig thema, sfeer...) te groeperen zodat lezers weten wat ze kunnen verwachten.

Of klopt mijn idee van reeks/collectie niet?
Geplaatst op 17/06/2007 Citeren
Surya
Geplaatst op 17/06/2007
Crew
6907
Je hebt natuurlijk gelijk door te zeggen dat de verhalen op zich niet veel met elkaar gemeen hebben.
Maar volgens mij gaat men in een collectie op zoek naar strips die daar in passen. In de Classix-reeks gaat men anders te werk en geeft de uitgever (Standaard) de opdracht om die bepaalde verhalen te verstrippen.
Ik heb trouwens dat zelfde gevoel bij de reeks Disney-strips.

Enfin, het is en blijft een keuze natuurlijk...
Iyo74
Geplaatst op 17/06/2007
Crew
13303
Tja, de mensen kunnen nu stemmen bovenaan dit onderwerp, dan zien we wel wat de meerderheid vindt :)
Surya
Geplaatst op 17/06/2007
Crew
7894
Tja, "het blijft een keuze", daar zou het kunnen op neerkomen.
Ik kan beide redeneringen volgen. Op het eerste gevoel zou ik het ook als een reeks bekijken (en in mijn kast zou ik ze zeker zo bij elkaar zetten). Maar dan lees ik de redenering van Surya, en kan ik die ook wel volgen.
Mijn eeuwige twijfel dus. Die me ook wel bekruipt bij andere reeksen/collecties (Edelpulp discussie? ;) )
Ik ga het dus aan anderen laten om de knoop door te hakken. :D
Veter
Geplaatst op 17/06/2007
Crew
13303
Ik zet zowiezo collecties bij elkaar in mijn kast, dan staan alle albums mooi per formaat bij elkaar :)
Surya
Geplaatst op 17/06/2007
1105
Voor beide redeneringen is iets te zeggen, maar voor mij is "Classix" een reeks.

De keuze voor het ene of het andere be
Herbert
Geplaatst op 17/06/2007
Crew
13303
Originally posted by Herbert
Trouwens, in je boekenkast zet je deze albums toch ook bij elkaar ?

Ja, maar collectie 500 staat in mijn kast ook bijeen, maar wel per reeks. Ik zie niet wat het verschil is?

Ik begrijp wel het argument voor het collectiebeheer.
Surya
Geplaatst op 17/06/2007
1105
Origineel geplaatst door Surya
Originally posted by Herbert
Trouwens, in je boekenkast zet je deze albums toch ook bij elkaar ?

Ja, maar collectie 500 staat in mijn kast ook bijeen, maar wel per reeks. Ik zie niet wat het verschil is?

Ik begrijp wel het argument voor het collectiebeheer.

?( Het spijt me, Surya, "collectie 500" ken ik (nog) niet (en vind ik ook niet op stripinfo.be - klopt dat ??) , dus je antwoord ontgaat me.

Zou het voor het bepalen wat al dan niet een reeks is, niet eenvoudiger zijn gewoon het beleid van de uitgeverij te volgen ? Ik bedoel: als de uitgeverij de diverse albums uit een "collectie" een opeenvolgende nummering geeft (zoals in "Classix" en in "Geschiedenis in Beeldverhalen", dan is het een "reeks"; zoniet (zoals in "Collectie Getekend"), dan is het een "collectie" ?

Maar waarschijnlijk is het niet zo eenvoudig en zie ik hier of daar iets over het hoofd ? ?(
Herbert
Geplaatst op 17/06/2007
Crew
7894
Origineel geplaatst door Herbert

.. recent nog bij de reeks (!) "Geschiedenis in Beeldverhalen" van Dupuis. Ook hier staan heel wat albums "los" als reeks vermeld en komen dus ze "los" in je webcollectie te staan. Ik zou er dan ook voor pleiten om ook "Geschiedenis in Beeldverhalen" als reeks dan als collectie te beschouwen op de website.

Dit vind ik eigenlijk een slecht voorbeeld. Een aantal albums van 'Geschiedenis in Beeldverhalen' zijn eerder al uitgegeven als aparte albums/reeksen (Surcouf, Stanley, Mermoz). Wat dan eerder zou pleiten voor een 'collectie'.

Hoewel,...

twijfel, twijfel, ... ;(
Veter
Geplaatst op 17/06/2007
Crew
13303
Collectie 500 ( http://www.stripinfo.be/lijst.php?collectie=12 ) is ook genummerd, en dat is echt wel geen reeks. De Luxereeks van Arboris is ook genummerd, maar er zitten een aantal reeksen in die hun eigen nummering hebben. Een collectie dus.
Surya
Geplaatst op 17/06/2007
Surya, je zou advocaat moeten worden, of ben je het al? De vasthoudendheid waarmee je je standpunt verdedigd is bewonderenswaardig. Maar of het helemaal terecht is?
Dat er gestemd kan worden, is een groot goed. Op deze site geldt dus gelukkig niet "de meeste sterren gelden". Mooi. Alleen: misschien beetje dom vraagje, maar hoe te stemmen?
Wat ik ook aanklik, ik krijg mijn stem niet ingevoerd. Het grappige is als je op de stembars klikt, ze wel van kleur verschieten en rechthoekig worden inplaats van zeg maar, sigaarvormig. Maar dit leidt niet tot invoering van mijn stem.

Inhoudelijk ben ik van oordeel , dat je een verzameling van uitsluitend oneshots (enkeluitgaves dus) geen collectie mag noemen, maar inderdaad een reeks. Dat doorbreekt dan de regel van deze site, dat oneshots per definitie reeksen worden genoemd. Dit is echter een contradictio in terminis en gaat tegen ieders gevoel in. Dat blijkt uit de reacties.
Het heeft ook iets onnatuurlijks de Classixreeks een collectie te noemen, hoewel deze uitsluitend uit oneshots bestaat.
Om even een juridische term te gebruiken: deze delen zijn aan elkaar verknocht en horen dus bij elkaar genoemd te worden.

Overigens hoeft dat niet de hiërarchie collectie-reeks-oneshot te doorbreken, als we er voor kiezen een reeks pas een reeks te noemen als er twee delen van zijn uitgekomen. De Classixreeks zou dan gepromoveerd worden tot collectie, indien er oneshots tot reeks worden opgewaardeerd, vanwege het uitkomen van een tweede deel, zodat oneshot niet meer van toepassing is.
Geplaatst op 14/10/2007 Citeren
Ruud Loman
Geplaatst op 14/10/2007
Herbert, nog nooit van "Collectie 500" gehoord? 8o
En dat voor een 'double ace'! ;)
Ruud Loman
Geplaatst op 14/10/2007
Crew
13303
Ik denk dat deze discussie niet meer van toepassing zal zijn nadat ik de nieuwe versie online gezet heb. Daarin kan je immers kiezen om een collectie met genummerde strips weer te geven als reeks. Je ziet dan alle strips (niet reeksen) in de collectie gesorteerd volgens hun nummer in de collectie. Zo krijg je dus ook een mooi overzicht.

Maar toch even op Ruud reageren
Ik bekijk een reeks als een reeks albums over dezelfde personages of het zelfde onderwerp, niet volgens enzelfde concept. En Classix, dat is een concept: klassiekers verstript. Ze hebben noch qua auteurs, tekenstijl of verhaal iets met elkaar te maken, behalve dat ze ooit als boek verschenen, en dat die boeken zeer bekend zijn.
Verder zou ik graag argumenteren dat collectie Vrije Vlucht, van Dupuis, ooit ook enkel one shots bevatte, die ook aan elkaar "verknocht" waren, omdat het allemaal meer volwassen verhalen waren. Dat maakt het echter nog geen reeks in mijn ogen.
Een collectie is iets wat een uitgeverij gebruikt om strips met een bepaald thema of format te groeperen, zodat de koper weet wat voor iets hij mag verwachten. Een reeks is iets wat een uitgeverij gebruikt om strips die elkaar rechtstreeks opvolgen te groeperen en ordenen, zodat de koper weet over wat en wie het gaat.

Bovenstaande is echter allemaal mijn mening, en ik zou er compleet naast kunnen zitten, maar ik wil maar zeggen dat ik hier vrij vast van overtuigt ben, en dat ik vooralsnog geen redenen zie om bepaalde collecties te gaan omzetten in reeksen :)

Ah, een goede discussie, daar gaat toch soms weinig boven...
Surya
Geplaatst op 14/10/2007
ik hier vrij vast van overtuigt ben
;(
Ruud Loman
Geplaatst op 14/10/2007
Je ziet Surya, de discussie wordt scherper ;)

Heb ik nog een aardig voorbeeldje voor je: De Dossier reeks van Arboris.
Dat wordt door jou dus wel als een reeks en niet als een collectie beschouwd?
Wat is dan het verschil met de Classix reeks, die door jou wèl als collectie wordt benoemd?

Oh ja, ik weet nog steeds niet hoe ik moet stemmen, of moet je daar moderator voor zijn?
Geplaatst op 15/10/2007 Citeren
Ruud Loman
Geplaatst op 15/10/2007
Crew
13303
De dossier reeks? Tja, ik zou er hoegenaamd geen enkel probleem mee hebben om daar een collectie van te maken. Ik had die zelf nog niet bekeken, en had er dus geen weet van.

Wat het stemmen betreft: ik zou het eigenlijk niet goed weten, zelf heb ik er al op gestemd en kan dus enkel de resultaten zien.
Surya
Geplaatst op 15/10/2007
Crew
7894
Origineel geplaatst door Ruud Loman
Oh ja, ik weet nog steeds niet hoe ik moet stemmen

Ruud, misschien heb je geklikt op 'Resultaat bekijken'? Dan kan je achteraf niet meer stemmen.
Veter
Geplaatst op 15/10/2007