Millennium saga 1 Koude zielen

Na de verstripping van de drie boeken van Stieg Larsson in zes delen had Sylvain Runberg de smaak helemaal te pakken. Hij kreeg de toestemming om zijn eigen verhalen te vertellen met de gekende personages uit de millennium trilogie. Dit gaat dus niet over de verstripping van het vierde boek maar over een compleet nieuw verhaal. De verstrippingen van de boeken waren nog tweeluiken, maar voor zijn eigen verhalen heeft Runberg zich wat meer ruimte veroorloofd en we krijgen nu te maken met een drieluik. Om het verschil met de oorspronkelijke boeken te verduidelijken heet de reeks nu Millennium saga, en wordt er weer vanaf deel 1 geteld. Runberg is gekend met Zweden want heeft er een vaste stek gevonden.

Runberg houdt de vinger aan de pols met de actualiteit want Mikael Blomkvist bindt de strijd aan met de rechtse populistische politicus Sten Windoff. Zijn oproepen om de Zweedse maatschappij te beschermen tegen de vele migranten lijkt niet in dovemansoren te vallen. Zijn onderzoek zorgt echter voor nogal wat opschudding, Mikale moet naast dreigementen ook klappen incasseren, en ook de redactie van het tijdschrift lijdt onder het onderzoek.
Ondertussen is Lisbeth met haar hackers-collectief binnengedrongen in het netwerk van de Zweedse staatsveiligheid. Dit wordt haar niet in dankbaarheid afgenomen want men probeert haar en haar kompanen te ontvoeren. Lisbeth had een geheim programma ontdekt en dit wordt haar niet in dank afgenomen!

Na Homs en Man wordt is er nu een derde tekenaar om de reeks in beeld te brengen, ook weer iemand met Spaanse roots, maar dit keer een vrouw: Belén Ortega. Ze tekende eerder vooral manga, maar tekent hier in de stijl van Homs.

Eigenlijk wordt deze reeks nu pas echt interessant. Iedereen kende al de verhalen, was het niet van het boek, dan had je wel een film of een televisieserie gezien. Lisbeth en Mikael zijn sterke figuren en nu ze nieuwe avonturen beleven is het dubbel genieten voor de striplezer, misschien kan er later wel een boek of film volgen?