Mermaid Project 2 Deel 2

Reeds sedert Leo’s Aldebaran ben ik enorm fan van ‘s mans werk. Zijn originele en goed opgebouwde SF-verhalen zijn een lust om te lezen. Er bestond dan ook geen twijfel over dat ik zijn nieuwe reeks ‘Mermaid project’ ging aanschaffen.
Voor het scenario van dit gloednieuwe epos werkt Leo samen met Corine Jamar, een van de weinige vrouwelijke scenaristen in het strip-landschap. En om maar meteen met de deur in huis te vallen: die samenwerking heeft geresulteerd in een origineel en spannend verhaal. De invloeden van Jamar op Leo zijn duidelijk aanwezig. Om te beginnen is dit al geen ruimteverhaal. Wel is er nog steeds sprake van science fiction want de vertelling speelt zich af in een min of meer nabije toekomst. Na een allesomvattende oorlog is de olievoorraad uitgeput en is het communicatienetwerk dat via de satellieten ging, uitgevallen. De inwoners uit de ontwikkelingslanden bleken zich beter te kunnen aanpassen aan de nieuwe omstandigheden en de blanken ondergaan nu hetzelfde lot als zij vroeger. Lees ook de recensie van deel 1. Het is alleszins een situatie die de lezer tot nadenken aanzet over de wetenschappelijke en maatschappelijke tendenzen van onze hedendaagse wereld. Meteen zorgt deze vernieuwing er ook voor dat je onmiddellijk iets hebt van ‘deze nieuwe aanpak staat me wel aan’.

In dit zorgvuldig opgebouwd deel trachten Romane en haar chef binnen te dringen in een vestiging van Algapower, een bedrijf in New York dat zich bezighoudt met genetische manipulatie in de hoop het brandstoftekort te kunnen oplossen. Een en ander schijnt er echter niet pluis te zijn. Wat heeft dit bedrijf te maken met de verdwijning van het lijk van een jonge vrouw, bijvoorbeeld? En welke rol speelt de broer van Romane er?
Voor wie het zich zou afvragen: op het einde van dit tweede deel komen we eindelijk te weten waar de titel ‘Mermaid Project’ voor staat.
Het tekenwerk van Simon is ook weer eens wat anders dan wat we gewoon zijn bij andere reeksen van Léo. Qua stijl zitten de tekeningen wel nog een beetje in lijn met de andere reeksen, maar de afwerking is duidelijk anders. Beter en gedetailleerder.

Besluit: uiterst interessante en boeiende lectuur. Ik kijk verlangend uit naar het ongetwijfeld beklijvende vervolg.